Dalande batterimätare Dragon 800 09a

Audionen

Välkänd medlem
28 jan 2012
179
2
18
Alnö
Hallå. Någon som känner igen det här problemet?

När jag startar skotern så visar mätaren att batteriet är fullt. När jag kör den så sjunker mätaren och indikerar sedan tomt batteri. Stänger av skotern och startar den med startmotorn. Bra drag i startmotorn och åter igen är mätaren på fullt och dalar åter igen ner då man kör den....

Tips eller ideer någon?

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Vad har du för batterispänning under körning (dels direkt efter start och dels efter en stund då batterimätaren har dalat och förmodligen allt i motorrummet är genomvarmt) respektive då skotern har stått t ex över natten?

Audionen

Välkänd medlem
28 jan 2012
179
2
18
Alnö
Fått svar av en polaris skruvare att mätaren inte har något med själva batteriet att göra utan visar laddningen. Så jag mätte spänningen vid olika tillfällen och det visar sig att VR tappar spänningen vid 4500v/m... Tyvär så har jag inte hittat något bra sätt att mäta själva VRen på. Så det sitter en ny där nu som jag denna gången köpte original. De har ju uppdaterats 4 ggr och jag har prövat 2 st via andra skoterdels försäljare. Men de har ju inte orkat hänga med länge. Så det återstår nu att se hur maskinen funkar då det kommer lite snö :)