Datanördar och andra kunniga se här!

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
Jag har problem me mitt internet,så här ser det ut

Stadsnätsbox nätverkskabel till en Trådlös router D-link och datan är en Macbook Pro
Problemet är att internet kopplas ner nästan jämt,oftast när det blir reklam på tv:n,rycker jag ur nätverkssladden ifrån stadsnätsboxen eller kontakten ur routern så funkar det igen

VAD ÄR DET FÖR FEL???? och hur löser man det,nu e jag less
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
933
113
Stora Blåsjön
Prova att bara dra ur den ena av routern eller stadsnätsboxen så du ser vilket av det som hjälpte. Drar man bara ur båda så är det svårt att säga vilken det var av dom som strular.
 

AndreasZ

Aktiv medlem
30 dec 2012
82
0
6
Vad har du för Mbit 100/10 ? Kan va så att routern inte klarar av det. Men de borde ju ändå inte bryta vid reklam. Låter skumt. Jag fick iaf köpa en ny router när jag skaffade fiber för min D-Link var för klen.


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Jag tror som asker. Köpte en D-Link trådlös för drygt ett år sedan och kopplade in på vår fiber 100/100. Funkade skitbra ända till i höst, då började nätet slå ifrån då och då.
Jag började undersöka saken och fann att signal gick ut från fiberomvandlaren och switchen som sitter efter funkade ok. Det gick att surfa på TV'n, som är ansluten till nätverksuttag.
Kopplade då kabel mellan D-Linkroutern och datorn. Då funkade datorn perfekt, men våra mobiler tappade fortfarande kontakt då och då. Men slog man av WiFi på mobilen och slog på igen så loggade dom in och det funkade ett tag igen. Hörde av en bekant som också hade samma problem med D-Link.

För några veckor sedan bytte vi Internetleverantör till ComHem och då fick vi en trådlös router av dom. Nu funkar det trådlösa utan störningar.

Så prova med något annat fsbrikat, ex.vis Netgear.


Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
 

Kenny

Aktiv medlem
30 jan 2007
97
0
6
Arvidsjaur
Byt ut din D-Link router så är felet garanterat löst! Jag har haft ett par D-Link och dom har inte gjort annat än ställt till med jävelskap, kopplade ner hela tiden, ändå var det inga billiga routrar. Efter jag fått dom utbytta ett par ggr köpte jag en Asus som jag aldrig haft problem med. Nu kör jag med en Cisco/Linksys pga att Asus routern inte riktigt klarade av att streama full HD till AppleTV´n, den hade ett par år på nacken. Ska du köpa en ny så rekommenderar jag att köpa en med nya ac-nätverksstandarden.

Hoppas det löser sig för dig, och det gör det nog om du eldar upp D-Link routern :)
 

Silander

Aktiv medlem
7 maj 2013
72
0
6
Östersund
Har fått byta ut många dlink routrar under åren som pajjat fast man bara kört med 24mbit. Tappade ip och resetade alla inställningar. Böt till annat märke å allt funka :)
Så testa kör med annan router om du har möjlighet.
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
D-link är skräp enligt mina erfarenheter med, strular fasen alltid på ett eller annat sätt.

Kört Linksys och numer AirPort Extreme och det är helt problemfritt. På 3 av 5 arbetsplatser Linksys WRT54GL och dom strular aldrig. 2 ställen har Netgear av lite värre sort och dom verkar funka med.

Men D-link, det går liksom aldrig. Är det inte det ena så är det, det andra, eller något så simpelt som AC-adaptern (inte ens dom verkar dom kunna göra ordentligt).