Dator

R0xic

Välkänd medlem
10 apr 2009
382
0
16
Vännäs
Jag har funderat på att köpa en ny dator och har hittat en Dell Dimension 9150 Och ett ihopplock Vilken är bäst?
med dom här Specifikationerna

DIMENSION 9150
Processor: Intel® Pentium® 4 HT 3,0 GHz
Ram-minne: 4096MB Dual Channel DDR2 667MHz (4x1024MB)
Hårddisk: 160GB (7200rpm) SATA
CD/DVD-RW brännare: 16x max för DVD+/-RW. 48x för CD.
Splitter nytt grafikkort (använt ca 2 veckor): EAH4350 SILENT 512 mb. HDMI, DVI och VGA utgång. Stödjer Full HD (1080p). Även ljud över HDMI!
Ljud: Internal 7.1 channel
Nätverkskort: 10/100/1000-Mbps
Multikortläsare: Läser minneskort från bl.a. digitalkameror.
7st USB 2.0-utgångar.

Eller

Ihopplocket
Det är en dual core 2,67ghz
4gig ram
500gb hårddisk
Hiper 600w nätagg
Trådlöst nätverkskort
Vanligt nätverkskort
20tum samsung plattskärm
Window xp (oem licens) Orginal
Grafik: gainward 8800 gts
dvd brännare.
Dator fungerar perfekt, nyinstallerat operativ. Mus och tangentbord medföljer.

Dimensionen ligger på 3000 m 17 tums skärm
Ihopplocket Ligger på 4200 M 20 tums skärm

Snälla snabba svar :) :cheesy:
 

Fritiof Konkas

Välkänd medlem
21 dec 2009
884
0
16
32
Åre
Skulle nog ha satsat på Dimension 9150. Skulle möjligtvis uppgradera hårdisken till 250-500gb. vad ska du ha datorn till? Surfa? spela? Jobba?
 

Lubsor

Välkänd medlem
5 jan 2008
1.000
0
16
Bjästa/ Örnsköldsvik
Jag hade nog satsat på ihopplocket.

Dellen har ju Pentium 4,an som processor, den är ju mer eller mindre antik vid de här laget, sämre hårddisk och mindre skärm.

Så "hemmabygget" skulle jag satsa på, tycker den verkar vara vettigare.
 

hajfen

Välkänd medlem
11 jan 2008
1.794
0
36
Strömsund
Skulle ta dellen för jag gillar Dell i övrigt ! hade en som när den tillsslut gav upp hadde 65000 trojaner ! nu kör jag med en xps420 spel dator ruskigt bra !! men jag tror att varken dellen eller ihopplocket är en dålig dator !
 

TylerD

Aktiv medlem
8 sept 2009
86
0
6
Dalarna
Dellen är ju stenålder och är ju inte värd sina 3000:-. Max 1500kr får en sån gammal dator. Ta ihopplocket annars kommer du ångra dig!
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
hmm vet inte riktigt vad du haed tänkt lägga på en dator men skulle hellre köpa beggat på sweclockers dem kan bygga och dem brukar inte vara så dyra heller.
annars är väll alltid ihopplocket att föredra, blir billigare än att köpa samma prestanda redan "färdig"
 

backlun_d

Välkänd medlem
21 mar 2008
610
0
16
Luleå
vad sitter det för typ av minnen i "hopplocket" är det ddr3 så skulle jag ha köpt den utan att tveka.

Skulle det bara sitta ddr2 så skulle jag nog ha sattsat på den oxå, mycket trevligare att sitta vid en c2d än en P4. Dessutom kan du bygga ut "hopplocket" mycket lättare än dellen om du skulle vilja det.

Dellen är väldigt begränsad, händer det något och du måste byta ex cpu så sitter du i skiten, samma gäller moderkort... alla ev reparationer blir ett piss jobb då det inte går att skruva i dom.

Sammanfattning Ihopplocket!:hello:
 

C-West

Välkänd medlem
5 aug 2007
1.208
1
38
33
Örnsköldsvik
Köp hopplocket, jag sitter på en Dell just nu och är ett helvete med den.
Sen så har hopplocket bättre delar också...
 

Ockelbo 600-2

Välkänd medlem
14 apr 2008
132
0
6
Luleå
Ett som är säkert är att Pentium 4 processorn inte är mycket att hänga i granen, som någon antydde så är stenåldern rätt ord.:)

Skulle, om det är de där att välja emellan, köpt ihopplocket utan tvekan.
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Ja verkligen köp INTE Dell dinosaurie paketet, P4 cpu är som sagt stenålder och core 2duo är bra mycket snabbare. Det har även varit(är?) krångligare att uppgradera än "märkes" dator (ex vissa ram minnen fungerar inte ihop etc) nu vet jag inte om det är så fortfarande.
Det där nya grafikkortet som medföljer i Dell paketet är rent skräp, det mycket äldre 8800GT är bra mycket snabbare som följer med i hopplocket. Även om du ska bara sitta och surfa och spela Harpan så förespråkar jag hopplocket :cheer2:
 

C-West

Välkänd medlem
5 aug 2007
1.208
1
38
33
Örnsköldsvik
Ja verkligen köp INTE Dell dinosaurie paketet, P4 cpu är som sagt stenålder och core 2duo är bra mycket snabbare. Det har även varit(är?) krångligare att uppgradera än "märkes" dator (ex vissa ram minnen fungerar inte ihop etc) nu vet jag inte om det är så fortfarande.
Det där nya grafikkortet som medföljer i Dell paketet är rent skräp, det mycket äldre 8800GT är bra mycket snabbare som följer med i hopplocket. Även om du ska bara sitta och surfa och spela Harpan så förespråkar jag hopplocket :cheer2:
Jag har med stor glädje kunnat upgradera både grafikkort och Ram minnen i dellen, men ska jag göra ngt mer så är det ny dator som gäller.
 

Ylex

Välkänd medlem
7 jan 2006
106
0
6
Pajala
Vet inte om du köpt en än, men om du inte gjort det, så köp ihopplocket istället!
Jag har en 9150, men mammaplattan har brunnit på den. Farsan vill däremot ha den så vi har fixat en ny för ett par hundra, men det är ett helvete att hitta något som passar bra.
Så som Hellboy säger, om du ska uppgradera så kan det bli svårt att hitta nya delar till bra pris som passar Dellen.