DD när man hoppar

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Hur är det med DDn när man hoppar, finns det nå slirdrev till DDn eller är dreven så stadiga så det inte behövs ?

Jag ska då inte hoppa i så stora hopp med min. Det var bara nått jag kom på lite hastigt :)

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Diamond drive.

Finns endast till Arctic och kom 05. Är en annan typ av drivning istället för traditionellt kedjehus med kedja och drev, som går sönder ibland och man blir dessutom utan broms om det händer.

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
Diamond drive.

Finns endast till Arctic och kom 05. Är en annan typ av drivning istället för traditionellt kedjehus med kedja och drev, som går sönder ibland och man blir dessutom utan broms om det händer.

öhh?
jag har aldrig ägt den skoter som har bromsen direkt på drivaxeln för dom skotrar jag haft som det har gått sönder nått i kedjehuset på så har jag blivit utan broms?

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
går den sönder så är bromsen på hela tiden kan man som säga, då är mattan stum och du måste ha en 59a för att få hem den

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
På tal om bogsering.

Läste i en skotertidning för flera år sedan om någon typ av matta man satte fast i mattan som man drog skotern på så det gick mycket lättare än att dra runt mattan.

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
På tal om bogsering.

Läste i en skotertidning för flera år sedan om någon typ av matta man satte fast i mattan som man drog skotern på så det gick mycket lättare än att dra runt mattan.
Såg det i en tidning nu i sommras på mitt sommarjobb. Du stoppa up hela skotern på mattan så gick de mycket lättare att dra. Var mycket skonsammare för båda maskinerna.

Men om kedjan går av i ett vanligt kedjehus så nog tappar man ju bromsen då. Och går dreven i diamond driven sönder så tappar du ju också bromsen. Eller ?

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Nej, du tappar inte bromsen om DD-dreven går sönder då bromsskivan sitter monterad på drivaxeln av just den anledningen att man alltid ska kunna bromsa.
Ja visst måste vara så? Kan inte se hur ett drevras i "kedjehuset" påverkar bromsen om den sitter direkt på drivaxeln...
Vilket leder mig på en offtopicfråga: Hur krångligt är det att byta bromsklossar på en maskin med bromsen på drivaxeln, för den sitter i stortsett i tunneln va?

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Ja visst måste vara så? Kan inte se hur ett drevras i "kedjehuset" påverkar bromsen om den sitter direkt på drivaxeln...
Vilket leder mig på en offtopicfråga: Hur krångligt är det att byta bromsklossar på en maskin med bromsen på drivaxeln, för den sitter i stortsett i tunneln va?
Nej.
Bromsoket med skiva sitter på insidan av buksidan, bakom ljuddämparen.

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Aha tackar, en polare hade nån -04 AC 440 crossaktigmaskin. Är som ni säkert mäker ej insatt i varken modeller eller maskineri ;)
Han lyckades slita ut sina ok så pass att kolven gick direkt mot bromsskivan vilket resulterade i skev skiva och rep av oket. Besökte dom under arbetet och de rev ur hela boggien för att komma åt så jag antog att konsktruktionen var så korkad :rolleyes:

Men men, hade inbillat mig att DD ersatte kedjehuset på samma sida men det ser inte som att den ska sitta där så sitter den bakom sekundären eller hur är det konstruerat? Kikade på en sprängskiss men blev inte mycket klokare då den såg att vara gjord för att sitta på högersidan. Upplys mig gärna, blev intresserad :)