Defekt enduro 600 H.O 03

Edblad

Välkänd medlem
2 nov 2008
188
0
6
Östjämtland
var ute och gasade lite idag uppe bland berg och myrar. Rätt vad det var så började skotern gå kasst, komp testade cylindrarna ena visade 10kg(enhet?) och den andra var det 0kg på...

så efter någon timmas skruvning kunde det konstateras att det hade "brunnit" hål i ena kolven:(
hade även blivit en 3mm*3mm stort nicasil släpp vid utblåset på den aktuella cylidern.

Så den egentliga frågan är då... vart kan man få tag i kolvar och dylikt för att få denna farkost att rulla igen?
något man ska tänka på?

Mvh
Edblad

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
bränner du hål i kolven har den nog gått för snålt, det borde du kolla upp innan du sätter ihop den igen..

Kolvar finns att köpa hos ÅF, lika bra och köpa orginal. Dom går på ca 1000-1500 kr/st. Sen behöver du ju cyl fotspackning och grenrörspackningen, dom går på ca 300 kr hos ÅF.

Vill du snåla och köra på pirat grejjor så kolla med rinab.nu tror deras kolvar går på 600-700 kr/st. Dom har även packningarna du behöver.

Var noga med att kolla upp hur många punkter som sitter i mitten på cyl.fotspackingen, det visar villken tjocklek du ska ha..

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Även medan den gick ?

sen den väl skurit så tänder den inte och då färgas stiften ofta mörk.

Edblad

Välkänd medlem
2 nov 2008
188
0
6
Östjämtland
bränner du hål i kolven har den nog gått för snålt, det borde du kolla upp innan du sätter ihop den igen..

Kolvar finns att köpa hos ÅF, lika bra och köpa orginal. Dom går på ca 1000-1500 kr/st. Sen behöver du ju cyl fotspackning och grenrörspackningen, dom går på ca 300 kr hos ÅF.

Vill du snåla och köra på pirat grejjor så kolla med rinab.nu tror deras kolvar går på 600-700 kr/st. Dom har även packningarna du behöver.

Var noga med att kolla upp hur många punkter som sitter i mitten på cyl.fotspackingen, det visar villken tjocklek du ska ha..

Nu har jag fått hem alla nödvändiga delar för ihop skojtern, och packningssatsen såg ut att innehålla 3 st cylinderfotspackningar. Ska jag mäta den gamla packningen så jag vet hur många av dem som jag ska använda?