Dela på 800 block

Sampeman

Medlem
11 jan 2005
36
0
1
Lugnvik
Är på gång med den standardiserade lagerfettningen på min 800 -04
Nu har jag ett problem, jag får inte isär blockhalvorna. (ja, jag har lossat alla bultar...)
Sitter som om nån svetsat ihop dom... :mad:
Har värmt på rätt ordentligt med värmluftspistolen men den kanske inte räcker.
Nån som har nån idé om vad jag ska göra??
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Trippelkolla du tagit lös alla bultar.. har du gjort det så slå försiktigt med en gummihammare över blockhalvan på den tjockaste delen av åt nått håll! Den sitter ihoplimmad eller vad man nu ska säga med ett klister som du måste använda när du monterar tillbaka!

/F
 

Sampeman

Medlem
11 jan 2005
36
0
1
Lugnvik
Jo att dom är limmade vet jag men trodde att det skulle släppa när man grillade på med varmluftspickan... :hmmmm:
Ska prova att knacka lite.
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
jag testade värma.. men jag gav upp iden fort då jag blev less å stå där å fjanta haha.. så jag tog hammaren å knacka lite, då släppte den! Självklart ska du inte gå lös med hammaren å banka så inihelvete hahaha utan bara litegrann på dom tjockaste delarna av motorn.. jobbigt om du slår hål i godset :laugh:
 

Sampeman

Medlem
11 jan 2005
36
0
1
Lugnvik
Den vill fan inte ge sig, har quadruppelkollat alla bultar och provat att både värma å knacka men den släpper inte...:mad: Det finns väl inga dolda bultar...:hmmmm2:
Stog å sneglade på 12kg släggan ett tag men jag sansade mig...
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Va i helvete?:mad:

Alltså har du kollat överallt efter bultar? Under? över? Vissa är kort som fan å vissa är små...

Sedan, har du tagit bort magneten? Dvs inre tändspolen? Den måste bort, annars gåre inte å dela =)

/F
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
Va i helvete?:mad:

Sedan, har du tagit bort magneten? Dvs inre tändspolen? Den måste bort, annars gåre inte å dela =)

/F

precis vad jag tänkte skriva!!
en kompis skulle dela ett sånt block men han visste inte hur de satt för han fick inte isär det.. då kom en "expert" och skulle dela det (han kan fan ingenting alltså blev så jäveluseks förbannad när jag hörde vad som hänt) då tar muppen ett brytjärn och vipps så var det isär men sprucket!!:eek::bawling:!!!!

så var jäkligt försiktig! sen dess vill han nog inte ha hjälp av honom nå mer!
 

Sampeman

Medlem
11 jan 2005
36
0
1
Lugnvik
Ok, där har vi problemet. Trodde man kunde lämna dom grejorna kvar.
Då blir det att slira iväg och låna en avdragare å riva bort mera skrot...:rock:
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
precis vad jag tänkte skriva!!
en kompis skulle dela ett sånt block men han visste inte hur de satt för han fick inte isär det.. då kom en "expert" och skulle dela det (han kan fan ingenting alltså blev så jäveluseks förbannad när jag hörde vad som hänt) då tar muppen ett brytjärn och vipps så var det isär men sprucket!!!!!!

så var jäkligt försiktig! sen dess vill han nog inte ha hjälp av honom nå mer!
Fyfan hade tagit död på människan! :mad::mad:

Haha lycka till! Meddela oss sedan hur de ser ut! Ta gärna en bild! Alltid kul å se om vi kan hjälpa till mera! :beer:
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
jajamen det är bara göra det! tur de finns forum ibland!;) lycka till länka gärna bilder kul att se hur det går till från scraatch;)
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
ifall du nu skulle köpa ett nytt vevhus så kommer detta ihoplimmat oxå, rotax levererar allså dessa till kund ihoplimmade, med vevaxel eller ej.

Vill man inte hammra, man ska inte hamra fredrik ;-), så kan du skruva fast några av vevhusskruvarna igen men bara skruva in dem några få varv.

Sedan så lägger du motorplattan på plats och sakta men säkert skruvar du i de 4 muttrarna.

Detta tvingar isär blocken.
de e enl. mig en metod som sak användas före all möjlig misshandel med hammare, gummi eller ej.
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
Sluta sno mina kommentarer ang bild! :laugh::laugh::laugh:
men jag satt och skrev samtidigt som ditt svar kom ut:hahaha::laugh:

Fyfan hade tagit död på människan! :mad::mad:

Haha lycka till! Meddela oss sedan hur de ser ut! Ta gärna en bild! Alltid kul å se om vi kan hjälpa till mera! :beer:
ja jag vill ha bort än idag men inte bara pga av detta;) jaja slut hackat!
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
ifall du nu skulle köpa ett nytt vevhus så kommer detta ihoplimmat oxå, rotax levererar allså dessa till kund ihoplimmade, med vevaxel eller ej.

Vill man inte hammra, man ska inte hamra fredrik ;-), så kan du skruva fast några av vevhusskruvarna igen men bara skruva in dem några få varv.

Sedan så lägger du motorplattan på plats och sakta men säkert skruvar du i de 4 muttrarna.

Detta tvingar isär blocken.
de e enl. mig en metod som sak användas före all möjlig misshandel med hammare, gummi eller ej.

ja de gjorde jag på min.. bästa skulle jag tro men kan lätt bli de sämsta om man glömt nån skruv..
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
ifall du nu skulle köpa ett nytt vevhus så kommer detta ihoplimmat oxå, rotax levererar allså dessa till kund ihoplimmade, med vevaxel eller ej.

Vill man inte hammra, man ska inte hamra fredrik ;-), så kan du skruva fast några av vevhusskruvarna igen men bara skruva in dem några få varv.

Sedan så lägger du motorplattan på plats och sakta men säkert skruvar du i de 4 muttrarna.

Detta tvingar isär blocken.
de e enl. mig en metod som sak användas före all möjlig misshandel med hammare, gummi eller ej.
Finns det någon man ska lyssna på så är det detta herre.. han har inte huvudet under armen!

Dock så fick jag faktiskt tips av min ÅF att får man inte isär så hamra just så att du ser att den släpper.. dvs inte slå utav bara fan tills hela övre delen av vevhushalvan vrider sig.. utan just så de vibrerar isär!

Men nu kommer du få isär den ändå, nu har du som sagt bankat lite så nu lovar jag den släpper!

/F
 

Sampeman

Medlem
11 jan 2005
36
0
1
Lugnvik
ifall du nu skulle köpa ett nytt vevhus så kommer detta ihoplimmat oxå, rotax levererar allså dessa till kund ihoplimmade, med vevaxel eller ej.

Vill man inte hammra, man ska inte hamra fredrik ;-), så kan du skruva fast några av vevhusskruvarna igen men bara skruva in dem några få varv.

Sedan så lägger du motorplattan på plats och sakta men säkert skruvar du i de 4 muttrarna.

Detta tvingar isär blocken.
de e enl. mig en metod som sak användas före all möjlig misshandel med hammare, gummi eller ej.
Ska prova detta för det lät som en jäkla smidig idé.

Packboxen på variatorsidan ramlade ut i smådelar och det lagret var det nästan inget fett kvar i...:(
Får väl se hur resten ser ut...
Cylindrar och kolvar såg jättefina ut iaf.
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
hur långt har maskinen gått? om den har 600 mil på sig skulle nog jag bytt till 2 st nya fräscha kolvar och ringar (original grejer) sen bytt nållagren (vid kolven) sen rengjort rave ventilerna då lovar jag du har en fin maskin! jag skulle gjort detta eftersom att min gade -06a 800 skar 2 ggr pga av att kolvarna var dåliga.. för varmt vid kolvtoppen har jag hört..

OF- men vart får man tag på kolvar med dubbla ringar?
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
jaa den sitter med skruvar bakom statorn:)...
jag burkar ta en knip och vid starorn (blocket dära) sätta kniven i skarven sen sla försiktigt med en hammare då släpper de direkt:)...

vad de gäller limma vet ja inte om de behövs..jag satte blue silicone.. har funkat hur bra som helst:) men vet ej hur skidoos motorer är:)