Delsyntet till 800 E-tec?

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Vilken olja kör ni er 800 e-tec på.
Jag har hört lite olika och undrar om man utan problem kan köra på brps delsyntet.
Den är ju ändå betydligt billigare.

Last edited:

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Men det är så att på min oljebehållare så står det på klisterlappen att man ska använda
xps synthetic blend oil (delsyntetisk) och det är ju svarta dunken,
men i handboken rekommenderas det ju helsyntetisk.
Åf här i stan har då bara sålt delsyntisk till alla 800 e-tec
och ingen har problem och han har heller inte hört nåt speciellt om att det måste vara helsyntet.

Lite skumt detta måste man ju säg, verkar som om BRP bara vill sälja sin dyrare olja och tjäna mera pengar. :)

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
37
Sollefteå
Som jag har förstått de så är de ok å köra på delsyntet, men dom rekomenderar helsyntet av nån anledning, å jag kör iaf på den... Men som ja inte missförstått de totalt så gäller alltså garantierna även om du kör delsyntet.

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Ja som sagt om det står på oljebehållaren att man ska köra på delsyntet så vad kan dom göra?
Garantin måste ju helt enkelt gälla.

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Som jag har förstått de så är de ok å köra på delsyntet, men dom rekomenderar helsyntet av nån anledning, å jag kör iaf på den... Men som ja inte missförstått de totalt så gäller alltså garantierna även om du kör delsyntet.
Är det nåt du bara hört eller har din ÅF sagt det?

lynxrider

Välkänd medlem
20 okt 2010
530
1
16
Nälden
Fick den infon när jag följde men en kompis och handlade olja hos en ski-doo åf. själv kör jag 600 och på delsyntet. sen kan man väl diskutera brp´s motorgarantier. den lär väl hålla de 2år man har garanti oavsett olja..