Demontage drivaxel Mach1

deuce

Medlem
12 jul 2009
24
0
1
Skellefteå
Hej

Hur får man bort drivaxeln på en 91:as mach 1:a? Har såklart tagit bort boggien och skruvat bort grejen som håller fast drivaxeln på variatorsidan. Måste jag demontera bort hela kedjehuset det fattas några millimeter för att kunna trä ut drivaxeln utan detta.. Någon som gjort denna operation?

Runk3n

Välkänd medlem
3 dec 2008
314
0
16
Östersund
Man måste inte men jag tycker att det är smidigare att riva bort kedjehuset, men de räcker med att lossa de så de kan röra sig lite...

MX-jodå

Välkänd medlem
27 jan 2007
157
0
6
Luleå
Om det är så att yttre drivhjulet tar emot i chassiet på variatorsidan när du ska dra axeln ur kedjehuset , så ja naturligtvis.
Om det däremot går att trycka lagret ur läget i kedjehuset och sedan föra in axeländen till drivhjulet tar emot ,vika ned andra sidan av axeln och dra ut , så nej det behövs inte alls.
På min maskin går det bra att ta ur - MEN den är å andra sidan inte riktigt orginal.
Lite komiskt är väl ändå att de första två svaren kom från Polaris och Artic ägare.....

summit58396

Välkänd medlem
13 jan 2010
166
1
6
piteå
Lättast om man öppnar kedjehuset tar bort låsringen och ut med lagret sen lirka ut axeln gjort på fem min. Sen så kan man passa påå att kolla kedjan och dreven och lagret så gjorde jag på min iallafall.