Demontera Boggie Lynx G-type (Big Pipe X)

UniMatrixZ

Aktiv medlem
17 nov 2014
74
0
6
Malung
Har precis blivit med skoter igen efter ett uppehåll på sisådär 20 år :bigsmile:
Köpte en Big Pipe X - 99 i helgen för en billig peng.
Har kollat igenom den och ska byta slides och så.
Dock var några lager i boggiehjulen dåliga och vändhjulens lager glappar en del.
Så tänkte nog byta lager i boggin, främre balataremmen måste bytas också.
Men den kanske man kan byta utan att plocka ut boggien?
Boggien är kortad till 307 och när jag släppt max på mattspänningen tycker jag fortfarande att mattan är ganska spänd.

Eftersom det var längesedan jag höll på med skotrar så tänkte jag höra om det är något speciellt man ska tänka på när man plockar ur/monterar boggien mer än att släppa på mattspänningen?

Vet att det kan vara trixigt att montera tillbaka boggien och att man kan använda spännband för att underlätta.

Hur monterar man lättast en G-type boggie?

Last edited:

rave67097

Välkänd medlem
6 apr 2013
178
1
6
Lättast om man är två pers. Det kan vara lite trixigt, men så är det väl alltid?;)

UniMatrixZ

Aktiv medlem
17 nov 2014
74
0
6
Malung
Plockade ur boggien igår (själv) och det gick fint.
Har skickat dämparna till Glansgården för renovering, ska byta lager etc. under tiden.
Ska bli spännande att montera tillbaka den, men tror det ska gå ganska bra.

UniMatrixZ

Aktiv medlem
17 nov 2014
74
0
6
Malung
Har precis monterat ihop boggien på min Big Pipe X 1999.
Provat och montera tillbaka den ikväll men går väl sisådär, är själv oxå
Någon som har några tips?
Jag började med att skruva fast staget som är löst sedan de bakre infästningarna.
Men för att få dit de främre fästena misstänker jag att jag måste dra ihop den bakre dämparen.
Och hur gör man det på bästa sätt?

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Drar ett spännband som du själv skrev förut. Dock brukar jag alltid börja med dom främre fästena sen spänner jag spännbandet tills det passar in perfekt i bakre infästningen

UniMatrixZ

Aktiv medlem
17 nov 2014
74
0
6
Malung
Så där nu sitter boggien på plats :)
Satte fast de främre bultarna först sedan staget i mitten, drog sedan ihop bakre dämparen och satte fast de bakre bultarna.
Gick fin fint!
Skulle starta skotern när jag var klar och ta en premiärtur men då gav magnapullen upp.
Suck, delar beställda kommer på tisdag.

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Så där nu sitter boggien på plats :)
Satte fast de främre bultarna först sedan staget i mitten, drog sedan ihop bakre dämparen och satte fast de bakre bultarna.
Gick fin fint!
Skulle starta skotern när jag var klar och ta en premiärtur men då gav magnapullen upp.
Suck, delar beställda kommer på tisdag.
det är det lättaste sättet att göra så på pps boggien. tar man främre och bakre först så är det jävligt att få dit dämparfästet