Demontering av variator?

ola

Välkänd medlem
1 jan 2000
222
0
16
Haj!

Har en Lynx 5900 -86. Nu är det så att den inersta skivan på primärvariatorn har gått sönder pga. av att startkransen lossnade. Så nu måste jag lös med den. Jag vet ju att man måste lossa den stora bulten men hur gör jag sen. Är skivorna gängade på vevaxeln? Behöver jag några special verktyg?

Tack på förhand!

MVH Ola Olofsson

antic

Välkänd medlem
1 jan 2000
616
0
16
Luleå Sverige
norrland.legonet.org
Variatorn sitter på en kona. Man brukar använda en speciell avdragare som finns att köpa hos din handlare. Det är en lite speciellt bult, har man svarv och måtten kan man göra en egen.

Ett annat sätt som vissa rekommenderar är att luta på skotern, fylla hålet med en vätska, linda gängtejp på variatorbulten och dra in den och låta "hydrualtrycket" lossa variatorn. Aldrig provat själv dock.

Tords Motor har några artiklar om variatordemontering. http://www.tordsmotorservice.bd.se/art_nr5_00.htm

kråkan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Det där med vatten funkar kankse inte på din skoter, det beror på om du har samma gäng i variatorn som i tappen som bulten sitter i...

Annars bör du köpa en DYR avdragare. Jag köpte en 150 kr och den böjde sig bara... Sen e det bara att dra allt vad du orkar och när det inte går mer och den inte lossnar kan du prova att slå med en slägga på bulthuvet, annars kan du ta trycklufts dragarn, den knattrar ju å då brukar det lossna... Har den suttit länge så e det säkert svårt... Lycka till