Den eviga frågan M8/M1000/Summit 800?

Silvertejpen

Medlem
9 okt 2010
12
0
1
Luleå
Jag har läst igenom det jag hittat om dom och efter vad folk säger så ska M serien vara bättre i ren lössnö, vilket är 90% av det jag kör men det får rakt emot vad mina kompisar säger som kör summit xp.

Det rör sig ju om samma pengar och kan inte skilja så hemskt mycket mellan dom så det kommer väl mer till driftsäkerhet och personlig smak. Själv lutar jag åt M8 för tillfället.

Men hur är det med efin på M8orna, nån som haft problem med det? Remätande? Och så givetvis den allmänna amerikanska "kvaliten" =)

Summitarna och deras variatorer, 400 mils motorras etc?

Bensin och remförbrukning dessa imellan?

Sen diverse mods som är ett måste på dom, drevningar, eventuella trim på m8 etc? kostnader/rackel skillnader därimellan?

Alla synpunkter på körglädje, alla jämförelse och alla tips gällade dessa maskiner mottages varmt.
Summit xrs är väl också på bordet men verkar vara svårt att hitta en fin.
Prisklass 60-90 tusen är väl vad jag tänkte lägga inom en månad cirka, och inget 400kg turborackel =)

MVH

Micke
 

mafor

Välkänd medlem
10 jul 2008
144
0
6
piteå
hej! har haft en 2009 summit 800 xp och nu har jag en 2009 m8 som för övrigt är till salu!

Summiten gick bra på led och gick bra i lössnö men M8:an går så himla mycket bättre!

Den är mkt lättare att bryta och skråa med, skidoon är mer svårbruten, den vill mer räta ut sig och ha bägge skidorna i backen!
På skidoon blev de några remmar på en vinter a 1700 spänn.
Arcticen tog en rem i vintras och 1000:- st!

För mig hade inte valet varit så svårt och om de flesta kör summit köp då en M8:a!!!! Lovar att du inte blir besviken!



:eyebrows:
 

Silvertejpen

Medlem
9 okt 2010
12
0
1
Luleå
Aha det e din camo som ligger ute? =)
Vart och fluktar lite på den med mjo...

Men hur mkt skiljer dom åt vid ren klättring, summitgrabbarna vill ju i snårskog och gärna med 50% lutning så det e enda anledningen jag funderat på summit. Sen är iofs in han med nytro turbon så jävla glad åt snårskogen men.
Sen har jag inte kört på 2 säsonger så är ödmjuk nog att säga att jag förmodligen e kass nu, och M8 lär va betydligt enklare att handskas med.

Men väger runt 100kg själv och har en massa 60kilos sorkar som kör först med summitar.. Men blir väl förmodligen så, e skiten bakom spakarna som gör man e sist, inte märket på maskinen =)

/M
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
mafor: tog du bort krängningshämmarna på din Summit?

Om inte, då förstår jag att den vill ha båda skidorna i backen.

A C har inte ens krängningshämmare som standard, bara en tanke.
 

mafor

Välkänd medlem
10 jul 2008
144
0
6
piteå
Jo min ligger ute i piteå! Har beställt en 2011:bigsmile:


nej nu pratar jag bara original skotrar:bigsmile:

Kör sj nästan bara i skogen bland träd och branter och M8an är så mycket enklare att kasta runt träden. Ski-doon är mer tungkörd, kräver mycket mer tillvänjing.



Du behöver inte trimma eller dylikt, bara dra igång och köra.
Motorn går klockrent och variatorerna behöver du inte röra!
 

Silvertejpen

Medlem
9 okt 2010
12
0
1
Luleå
Vad skiljer M8 från M1000 på samma år typ 2008? Är det bara motorn och dom extra kilona eller finns det nåt annat som man ska akta sig för på M1000? Bättre matta på M1000 av det året har jag förstått, men vet att t.ex skidoos 1000kubikare sdi aktade man sig för.
 

mafor

Välkänd medlem
10 jul 2008
144
0
6
piteå
ja jag har inte så stor koll på M1000, men de lilla man har provat så upplevs M8an mkt mer rapp och vass.. M1000 är väl mer för dom som ska trimma..
2009 var de då samma läng på m8 och m1000 och samma matta
 

Silvertejpen

Medlem
9 okt 2010
12
0
1
Luleå
Inte ute efter "råare" visst är det tacksamt med åsikter men lite mer motiverat vore bra. Vad är råare? Sämre dämpare, matta, motor? eller den lägre vikten och mindre rackel?