Den ultimata skotern.

Tullus

Välkänd medlem
13 jan 2009
2.042
3
36
Tullus/Östersund/Åkersjön
Hej!

Sitter just nu och funderar på skotrar.
Jag vet att många varje år byter modell, antagligen till en nyare modell eller helt enkelt till en annan modell eller annan av annat fabrikat. Och så uppgraderar de flesta sina skotrar med en ny matta, bättre kylning, andra skidor, annan boggie osv osv.

Det jag undrar nu är hur är egentligen den ultimata skotern?
Vad är de ni söker efter när ni köper skoter?

/ Tullus

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Den ultimata skotern har kvalitet och driftsäkerhet som en Yamaha, har direktinsprutad 2-taktare typ Rotax, har mjukt variatortillslag som alla utom Yamaha, har fjädring som Lynx, har låg ljudvolym som en 4-taktare, är brutalsnygg som nya Arctic/Polaris.

OT:

Och har inbyggd dumhetssensor, som begränsar toppfarten till 40 km/h vid nötter bakom styret.
Och vars motor genast exploderar om samma nötter monterar skrik-burk eller (som i vår by) kör på 1 dm snö i förbudsområdet mitt i byn så vi kanske tappar dispensen för skoterleden ... :(

Oj, lång önskelista det där. ;)

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Man kollar vad Chris Burandt kör osso köper man lika som han! :D

Annars tycket jag ErikBerg beskrev den ultimata skotern ganska bra...

Lx3

Välkänd medlem
16 jan 2010
148
0
16
Den ultimata skotern har kvalitet och driftsäkerhet som en Yamaha, har direktinsprutad 2-taktare typ Rotax, har mjukt variatortillslag som alla utom Yamaha, har fjädring som Lynx, har låg ljudvolym som en 4-taktare, är brutalsnygg som nya Arctic/Polaris.

OT:

Och har inbyggd dumhetssensor, som begränsar toppfarten till 40 km/h vid nötter bakom styret.
Och vars motor genast exploderar om samma nötter monterar skrik-burk eller (som i vår by) kör på 1 dm snö i förbudsområdet mitt i byn så vi kanske tappar dispensen för skoterleden ... :(

+1 på den.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå

OT:

En sån ska jag ha. Var köper man dom?

Norrlänningen

Välkänd medlem
4 dec 2010
290
0
16
Gävle
Ockelbo 300 med motorsågsförgasare, planad topp mot garagegolvet och jackad kolv som är snodd bak och fram. Sen en burk 5-56 som man skjuter bak i förgasaren när man vill ut och rosta extra satan.

Fland

Välkänd medlem
4 sept 2008
504
1
16
Sveg
En 800 med turbo som är lika driftsäker som en standard 600, i ett nytt chassi, skulle ju vara nått!

Men de vanligaste modifieringarna för att få sin egen "ultimata skoter" brukar väl vara det du nämner plus anpassad styrhöjd, tror jag. Och fotsteg brukar behöva bytas på många modeller :)

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Vars tar Yamahas "driftsäkerhet" vägen om du stoppar i en rotax spis? (menar inget illa om rotax) men är det inte själva motorerna Yamaha är kända för? (driftsäkerhet)

Topic; optimal skoter. Touring med höga kammar och lagom effekt. Sällan jag mötet en touring med öppen huv, det brukar vara de lite sportigare som får problem.

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Modifiera en Yamahatouring med andra ord... Nytt avgassystem, lättare boggi, nonslipdrivhjul, lättare skidor och lättare matta med högre kammar. Då har man ca 30 kilo mindre vikt, åtgärdade nackdelar och ändå bibehållna fördelar med driftsäkerhet osv.

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Re: Sv: Den ultimata skotern.

Vars tar Yamahas "driftsäkerhet" vägen om du stoppar i en rotax spis? (menar inget illa om rotax) men är det inte själva motorerna Yamaha är kända för? (driftsäkerhet)
Nejnej, det var bara direktinsprutningen jag ville ha. Resten, typ kolvar, fettning av lager osv, är väl inget som har med driftsäkerhet att göra. ;)

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Modifiera en Yamahatouring med andra ord... Nytt avgassystem, lättare boggi, nonslipdrivhjul, lättare skidor och lättare matta med högre kammar. Då har man ca 30 kilo mindre vikt, åtgärdade nackdelar och ändå bibehållna fördelar med driftsäkerhet osv.
Driftsäkerhet är inte allt, en Yamahatouring är ingen dålig maskin men den är inte särskilt kul heller.

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.194
69
48
Skellefteå
Ski-doo Summit 900 E-tec Triple X 163" med challenger xtreme 3", c3powersports kolfiber chassie och Ca&Pro Mtx. Mtn tamer boggie mm.

Och självklart följer ett hus i Pemberton/revel med :blink1:

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Driftsäkerhet är inte allt, en Yamahatouring är ingen dålig maskin men den är inte särskilt kul heller.
Nä, men det går ju att göra något åt saken om man vill.
Om man nu vill ha driftsäkerhet så är ju en fyrtaktare överlägsen, och det går ju att bygga lätt, om man är beredd att öppna plånboken...