Denna tunnel

backlun_d

Välkänd medlem
21 mar 2008
610
0
16
Luleå
Jag har länge funderat på varför man i dagens läge envisas med att ha en gigantiska tunnlar på lössnö skotrarna ( och andra för den delen)
Borde inte tunneln bara vara i vägen och bära med sig mycket tyngd?
Att man har tunneln för att kunna ha kylare förstår jag men borde man inte kunna lösa detta på ett smidigare sätt?

typ att man har en tunnel med kylare tills dess att dynan slutar och en lätt uppreglad "stänk skärm" i plast? detta tycker jag borde ge bättre balans i skotern oxå?

Vad tror ni? är jag helt ute och cyklar?
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Då blir du helt utan "wheelie bar", så stegrar du över.. ja du fattar. Sen Är jag helt med dig, När man löser kylningen på annat sätt så kommer tunneln att börja se mer och mer annorlunda ut. Sen balansen är jag osäker på, möjligt att under körning att den kan förbättras lite. Men där finns det större faktorer som spelar in.

Personligen så tror jag skotrarna kommer gå mer och mer mot crossarnas utseende. Tex rush är ju halvvägs där! Helt fantastisk maskin som inte fått den cred den förtjänar. En aspekt till är ju att utan tunnel kan man bygga ännu mer radikala lösningar kring fjädring och matta.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.249
1.086
113
Stora Blåsjön
Jag skulle inte vilja köra utan utstickande tunnel... den är ett utmärk antislåruntenhet.
Sen för pga av detta så måste det finnas en viss styrka i tunneln så den inte bryts av eller knäcks. Detta brukar inte vara något större problem vid slå runt krafter men värre när tex skotern rullar och får smällar uppifrån.
 

backlun_d

Välkänd medlem
21 mar 2008
610
0
16
Luleå
slå runt grejen köper jag, men det skulle man kunna lösa på andra sätt, till exempel vid den bakre stötdämpar infästningen så har du ett stag som sticker ut?
Rushen är ju som du sa skotertoken ett bra exempel, hur har dom löst kylningen på den? tyvärr har jag inte haft möjlighet att provköra men gillar konceptet starkt.

Skulle det rent teoretiskt vara möjligt att låta det vara öppet efter dynan?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.249
1.086
113
Stora Blåsjön
Rushen har även bak, går kylarslangar genom härvan med rör som går ner till en kylare längst bak.
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
2010 har bara fram och i tunnel, -11 har även i "flärpen".

Jo det går utmärkt att ta av tunneln efter dynan, men det får vissa biverkningar. Tex så har du inget stegringskydd, inget stänkskydd osv. Och beroende hur man gör och vilken modell har du ju även kylning, slungas ju inte runt lika mycket snö till den främre kylare. Även kan chassiet behöva förstärkas, det är ju byggt som en "enhet" för att vara så. Men däremot A-C nya pro maskiner skulle det gå utmärkt på. :) Känns konstigt att köra utan förlängning, men helt klart så finns det vissa fördelar!
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
En spontan tanke är ju att antagligen kommer lösningarna man gör att få bort tunneln i slutändan väga mer och delvis vara osmidigare än en vanlig tunnel... Men det är ju roligt att se att det ändå utvecklas inom området (rushen) för det vore ju ballt att se ett koncept som är crossinfluerad...