DESS - frågor

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
tjena grabbar, jag har en del frågor angående motorer och D.E.S.S,
det jag undrar är väl följande:
jag har en summit rev 600 sdi 08, motorn (har skurit)
och jag tänkte köpa en motor typ 800r och stoppa i den.

vad ÄR egentligen DESS rent fysiskt? (ett stöldskydd vet jag, men jag menar typ om det är lådor eller bara ett litet chip lr nå)
hur fungerar DESS?

jag ska använda elen från 800r motorn men den saknar sin egen DESS,
kan jag använda DESS:en från min 600 sdi?

alternativt vad kostar en sån å var köper jag en?
hur vet jag att den passar?

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.213
1.046
113
Stora Blåsjön
Vad jag vet så är DESS bara ett nyckelsystem så du har en nyckel med en kod som ska matcha den kod som finns i DESS dosan på skotern.
Alltså själva DESS:en håller inte reda på vad det sitter för motor rent fysiskt i skotern. Men sen om 600:s sdi box funkar till en 800r med förgasare har jag ingen aning om. Men det borde finnas fler som har gjort ett liknande motorbyte, hört dig för hos någon ÅF?

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
"Dess dosan" är den separat på maskinerna eller integrerade i t.ex tändboxen?
För som sagt varje dessnyckel är kodad att matcha boxen i skotern, så du lär inte kunna aktivera elsystemet för 800an med dessnyckeln från 600an... Nycklarna går att programmera om men det kan din ÅF svara bättre på gällande priser osv, eller vad en ny nyckel skulle kosta men det lär va pengar... Eller om dess funktionen nu är en egen box kanske den går att flytta över, men vad jag vet är den integrerad med andra funktioner...

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Okey. Då är det u lite som jag anade, så jag får tacka er för hjälpen, jag är ju nu lite klokare, även om jag är mindre glad. jag får se hur jag ska lösa problemet, eller sitter någon av er på en smart lösning?

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Det är faktiskt boxen som man programmerar om för att passa en viss (eller flera) nycklar. Åf fixar det på 5min för några hundralappar.
Låter vettigt, ja lång tid lär det inte ta men några hundringar lät billigt och klart överkomligt faktiskt, kunde tänka mig att de säkert ockrade minst tusenlappen för en sån grej...

Jag skulle ju helt klart kolla upp pris isåfall för att förhoppningsvis kunna para ihop 800ans box med nyckeln, bäddar ju för minst strul om du kan använda så mycket 800 delar som möjligt... Men sen beror det ju på om du behöver nyckeln för att kunna sälja 600 motorn om planerat det...

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
1500:- spänn har jag varit med om , oavsett så är det smartare att programmera en ny till 800:an och behålla den andra till 600:an om du

som bamsegrill säger, ska sälja den vidare...

Kolla runt lite så får du nog ett bra pris på det oxå!