DESS problem

xtremerider

Välkänd medlem
6 aug 2008
783
1
18
Bredbyn
Jag har en MXZ 600-99 som beter sig lite konstigt, det är så att när jag rycker bort DESS nyckeln så fortsätter skotern att gå:hmmmm2: vet någon vad det kan vara?

NeoSys

Medlem
19 aug 2008
28
0
1
Stockholm
Den ska fortsätta att gå, men du kan inte köra med den då motorn inte varvar mer än ca 3000 rpm.
D.E.S.S är ingen nödstopp.

/Nicke

xtremerider

Välkänd medlem
6 aug 2008
783
1
18
Bredbyn
När jag rykt bort DESSEN går den precis som vanligt, och jag kan stänga av den med knapen och sedan starta den igen. Jag tror att det är något glappt eftersom att ibland när jag rycker bort den så stannar den men de e sällan.
Är det ingen annan som varit med om nått liknande???

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
När jag rykt bort DESSEN går den precis som vanligt, och jag kan stänga av den med knapen och sedan starta den igen. Jag tror att det är något glappt eftersom att ibland när jag rycker bort den så stannar den men de e sällan.
Är det ingen annan som varit med om nått liknande???

Och du har inte "lånat" skotern av någon? ;)

NeoSys

Medlem
19 aug 2008
28
0
1
Stockholm
Konstigt enligt en sk "expert" så är det ingen nödstopp, utan ett stöldskydd...men men det kanske är fel...min Z rullar på som vanligt om jag drar bort DESS knoppen men lampan (olja tror jag det är) blinkar och det går inte att varva över 3000 rpm.

sp4x

Välkänd medlem
22 feb 2006
1.074
0
36
Östersund
skotern ska dö när man drar loss DESSploppen, det är en nödstopp/stopp
sitter inte ploppen på riktigt eller det är fel så ska den bara varva 3000rpm, på min är det en nyckel som blinkar

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Har samma fel på min, Fast jag kan fortfarande åka efter jag ryckt ur dessen(den stoppar alltså inte vid 3000varv). Dock stänger jag av den så stoppar den vid 3000varv om jag inte har nyckeln i.

Det jag fått höra så är det en kabel nånstans som spökar. Men lat som man är koppla man in ett katastrof snöre i samma härva som vanliga nödstoppen :)

vevarsel

Välkänd medlem
11 feb 2008
112
0
6
Den ska fortsätta att gå, men du kan inte köra med den då motorn inte varvar mer än ca 3000 rpm.
D.E.S.S är ingen nödstopp.

/Nicke

Får man fråga varför då man ska ha den kopplad till jackan/byxorna om den inte ska fungera som nödstopp ifall man ramlar av? :aetsch:

4

426H

Får man fråga varför då man ska ha den kopplad till jackan/byxorna om den inte ska fungera som nödstopp ifall man ramlar av? :aetsch:
Därför att den inte kommer någon vart om den bara kan varva 3000.

Summit800x

Välkänd medlem
20 dec 2008
136
0
6
Botten
Har samma fel på min, Fast jag kan fortfarande åka efter jag ryckt ur dessen(den stoppar alltså inte vid 3000varv). Dock stänger jag av den så stoppar den vid 3000varv om jag inte har nyckeln i.

Det jag fått höra så är det en kabel nånstans som spökar. Men lat som man är koppla man in ett katastrof snöre i samma härva som vanliga nödstoppen :)

Exakt så gör min lynx oxå man kan tydligen koppla bort nödstopp funktionen, men stänger man av den och drar igång den utan dess varvar den bara ca 3000..

någon som vet hur man får den att funka som vanligt igen??

xtremerider

Välkänd medlem
6 aug 2008
783
1
18
Bredbyn
Om du är ute efter att sno en skoter med DESS systemet så antar jag att du måste ha en dator och en ny DESS nyckel och koda om den till skotern sen är det bara att köra :evil: inte för att jag tycker du ska göra det men

Summit800x

Välkänd medlem
20 dec 2008
136
0
6
Botten
Jag har en MXZ 600-99 som beter sig lite konstigt, det är så att när jag rycker bort DESS nyckeln så fortsätter skotern att gå:hmmmm2: vet någon vad det kan vara?

hittade felet på min lynx som gjorde exakt som din gör,
de kommer 3 kablar från dess saken ner till boxen på min hade dom 2 svarta skaft sönder och låg mot varandra, när jag fixa de så dom intee tar mot varandra funka den som den ska igen, även nödstopp funktionen funkar igen:rolleyes: