Dessa roliga köpråd !

okksson

Välkänd medlem
29 mar 2008
652
0
16
malå
Jag funderar på att sälja min f7a då jag vill ha en lång skoter, jag vill hålla mig till arctic cat för att jag känner mig trygg med och gillar kissarna. jag räknar med att få kring 40 papp för f7an om jag har tur och jag vill inte lägga ut nå många tusenlappar till på den maskinen jag ska köpa.

vad tycker ni? ska man sattsa på en mountaincat 800 eller 900 eller ska man köpa en m5 eller cf5-6 om man hittar en billig kring 45. Jag vet inte om jag kommer att bli besviken med en 500 jämfört med f7an. Är det nån som har jämfört en f7a och en m5a och kan säga något om skillnaden? jag är skitnöjd med f7an men vill prova något längre men vill kunna lita på skotern som jag litade på min kära f7a. Det kanske inte är så stor skillnad på snögången mellan f7 och t.ex m5. ja, nån som vet får säga :)
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
du blir besviken på motorn med en 500 och en mountaincat är för gammal , mit tips är att behålla f7an tills du får råd att köpas en M7:a
 

okksson

Välkänd medlem
29 mar 2008
652
0
16
malå
det kan stämma, sen är de ju bränsleekonomin på en m7a men men. De är ju en skoter så. jag vill ju sjålvklart helst ha en m7a men ekonomin håller inte just nu. men har bara 1,5 år kvar nu sen får man jobba. En anledning varför jag är sugen på en m5a är att dom är bränslesnåla, billiga och en aning längre. men som sagt motormässigt är jag rädd för att bli besviken. sen har jag hört att man ändå inte är så handikappad med m5an?
 

Erik G

Välkänd medlem
5 okt 2008
259
3
18
Storuman
jag tycker att man faktiskt klarar sig rätt bra me en M5a. Helst en med riktig matta.
Självklart är de ju en hysterisk skillnad motormässigt mellan en 7a och en 5a men enligt egen erfarenhet så fullkomligt flyger M5an förbi F7an i snön :)
 

Fish

Välkänd medlem
29 dec 2009
990
1
18
Arbrå
JAg har en väldigt fin F6 EXT du kan få köpa? Finns på blocket i gävleborgs län.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
rekomenderar inte en EXT om man är ute efter en "M" maskin, då EXTn inte har några bättre lössnö egenskaper än en kort F7a.

Däremot så håller jag inte med odysse. Jag gillar gamla mountain chassiet otroligt mkt. Klart inte lika bra som M chassiet då det skall brytas mellan träd. Men enligt min uppfattning/erfarenhet så har inte en ny m8/m1000 en suck emot en gammal big blockare då det är rakt upp.
 

Fish

Välkänd medlem
29 dec 2009
990
1
18
Arbrå
ja, den har samma attackvinkel som en kort, men matan är ändå 40cm längre totalt och det borde göra viss skillnad eller?
 

okksson

Välkänd medlem
29 mar 2008
652
0
16
malå
jag har nog bestämt mig att köra med f7an någon säsong till. Den är trots allt en hyffsad lössnöskoter tycker jag. Man jag anser som odysse sa att jag blir nog missnöjd med motorn i m5an så jag väntar tills jag har råd att köpa antingen en språnkans ny eller ett år gammal m8 eller vad dom nu kommer att heta 2012. Det är lika bra att köpa något riktigt om jag liks ska investera, precis som jag tänkte när jag köpte f7an. om 2år har jag dessutom fast jobb garanterat så då blir det mindre problem ekonomiskt också. Over and out