Efter en halvdag i garaget så tänkte jag dela med mig av min kväll, av de som är insatta i motorer så kan den möjligtvis läsas som en rolig historia, medans ni andra… mest troligt kommer tycka ni slösat några minuter av erat liv.
Hur som helst. Det började för 10 år sedan, då min mor bestämde sig för att köpa en ny snöslunga. En MTD 8hk yardmachine för att vara mer exakt. Funkade kanonfint i 3 år. Sedan började den flöda soppa. Ung och självgod som man var så tyckte man väll att de va ingen konst att fixa.
Så jag tog mig till den lokala handlaren och köpte ny nålventil och packning. Sedan kom jag inte längre… Det hela slutade med att den har stått undanställd i mammas garage i ~7år.
Häromveckan fick runt 3dm snö på ett par dagar, vilket innefattade en hel del snöskottning nu då man själv är husägare (utan traktor, 400kvm uppfart). Så vart jag less på snöstyran.
Bestämde mig efter 3 vändor snöskottning(1dm åt gången) för att hämta mammas gamla maskin. For därefter till hadlaren här på byn och beställde delar till förgasaren, vilka kom hem idag.
Hämtade förgasar delarna (packningar, justerskruvar, munstycke, fjäder, hela trottelkoppen (som jag tappat bort för 7 år sedan) och börja skruva nu ikväll. Rengöra förgasaren och montera delarna var såklart inte vidare svårt, men var osäker på om det skulle flöda över efter jag var klar, då jag fått höra att det inte är så ovanligt. Men efter jag var klar så kunde jag (efter några tryck på primern) konstatera att det läkte inte… YES, det 7 år gamla problemet var löst.
Så skall det startas, kopplar in den i eluttaget (smidigt med elstart som drivs av 220v), och trycker på knappen. Startar inte. Bestämmer mig för att ta lös tändstiftet och ser att det är väll inge vidare gnista (10 år gammalt stift).
Över till handlaren igen som av en händelse råkade ha öppet 10 minuter efter stängning(det tackar jag gamla surr-gubbar för). Köper mig ett stift och åker hem och monterar stiftet.
Primar 2 gånger (som det står anvisat på motorkåpan) och trycker på elstarten. Hostar till och den går igång i ett par sekunder sen smäller det till och den dör. Jaha tänkte jag, kanske för mkt soppa i systemet då jag gett den en lite väl stor sup med det tändstift som inte fungerade.
Loss med tändstiftet och kollade gnistan, fin och blå/lila. Tar då och drar runt motorn med magnapullen medans jag tittar ner i tändstiftshålet och märker till min fasa att kolven går ju inte runt… HELVETE…. Prövar trycka lite försiktigt med en skruvmejsel för att känna efter, HELT stumt… FAAAN….
Ja, bara börja skruva. Lossar tank, kåpor, förgasare (och tillhörande ”vajrar” som alltid är ett helvete på småmaskiner), topplock, avgassystem, insug, magnapull osv.
Ventilerna är bra, kolvarn är fin (lite sotiga), veven hel och riktigt, och allt går runt som det ska då jag drar i svänghjulet.. jaha??? Tänker jag… börjar montera ihop det och det är här det går upp ett ljus för mig.
När jag är i färd att montera topplocket inser jag vad jag gjort för fel. På just denna snöslunga (kanske alla?) sitter det ju inte en ventilkåpa, utan topplocket är överst, och ventilerna går ”underifrån” i ett rätt lustigt format förbränningsrum. Och tändstiftet sitter mellan ventil och kolv… alltså INTE rakt ovanför kolven. Jag har alltså pressat med en mejsel rakt ner på gjutjärnet i topplocket/cylindern… fan.
Monterar ihop alltihopa med gamla packningar i förhoppning om att det ska funka. Och inser när jag monterar tanken att jag inte stängde av soppakranen då jag tog bort den… den var avstängd redan innan… Kul upptäkt.
Vrider på kranen och trycker på elstarten och den hostar igång direkt. Lite fladdrig tomgång men efter lite förgasar justering går den som en dröm.
Har alltså ägnat ett par timmar åt att ta isär en motor, då det i själva verket satt i att jag var slarvig och inte vred på soppakranen….
Ja, det var allt. Blev en lång historia, och kanske inte så uppskattad här. Men mina kompisar tyckte det var kanonkul.
Hur som helst. Det började för 10 år sedan, då min mor bestämde sig för att köpa en ny snöslunga. En MTD 8hk yardmachine för att vara mer exakt. Funkade kanonfint i 3 år. Sedan började den flöda soppa. Ung och självgod som man var så tyckte man väll att de va ingen konst att fixa.
Så jag tog mig till den lokala handlaren och köpte ny nålventil och packning. Sedan kom jag inte längre… Det hela slutade med att den har stått undanställd i mammas garage i ~7år.
Häromveckan fick runt 3dm snö på ett par dagar, vilket innefattade en hel del snöskottning nu då man själv är husägare (utan traktor, 400kvm uppfart). Så vart jag less på snöstyran.
Bestämde mig efter 3 vändor snöskottning(1dm åt gången) för att hämta mammas gamla maskin. For därefter till hadlaren här på byn och beställde delar till förgasaren, vilka kom hem idag.
Hämtade förgasar delarna (packningar, justerskruvar, munstycke, fjäder, hela trottelkoppen (som jag tappat bort för 7 år sedan) och börja skruva nu ikväll. Rengöra förgasaren och montera delarna var såklart inte vidare svårt, men var osäker på om det skulle flöda över efter jag var klar, då jag fått höra att det inte är så ovanligt. Men efter jag var klar så kunde jag (efter några tryck på primern) konstatera att det läkte inte… YES, det 7 år gamla problemet var löst.
Så skall det startas, kopplar in den i eluttaget (smidigt med elstart som drivs av 220v), och trycker på knappen. Startar inte. Bestämmer mig för att ta lös tändstiftet och ser att det är väll inge vidare gnista (10 år gammalt stift).
Över till handlaren igen som av en händelse råkade ha öppet 10 minuter efter stängning(det tackar jag gamla surr-gubbar för). Köper mig ett stift och åker hem och monterar stiftet.
Primar 2 gånger (som det står anvisat på motorkåpan) och trycker på elstarten. Hostar till och den går igång i ett par sekunder sen smäller det till och den dör. Jaha tänkte jag, kanske för mkt soppa i systemet då jag gett den en lite väl stor sup med det tändstift som inte fungerade.
Loss med tändstiftet och kollade gnistan, fin och blå/lila. Tar då och drar runt motorn med magnapullen medans jag tittar ner i tändstiftshålet och märker till min fasa att kolven går ju inte runt… HELVETE…. Prövar trycka lite försiktigt med en skruvmejsel för att känna efter, HELT stumt… FAAAN….
Ja, bara börja skruva. Lossar tank, kåpor, förgasare (och tillhörande ”vajrar” som alltid är ett helvete på småmaskiner), topplock, avgassystem, insug, magnapull osv.
Ventilerna är bra, kolvarn är fin (lite sotiga), veven hel och riktigt, och allt går runt som det ska då jag drar i svänghjulet.. jaha??? Tänker jag… börjar montera ihop det och det är här det går upp ett ljus för mig.
När jag är i färd att montera topplocket inser jag vad jag gjort för fel. På just denna snöslunga (kanske alla?) sitter det ju inte en ventilkåpa, utan topplocket är överst, och ventilerna går ”underifrån” i ett rätt lustigt format förbränningsrum. Och tändstiftet sitter mellan ventil och kolv… alltså INTE rakt ovanför kolven. Jag har alltså pressat med en mejsel rakt ner på gjutjärnet i topplocket/cylindern… fan.
Monterar ihop alltihopa med gamla packningar i förhoppning om att det ska funka. Och inser när jag monterar tanken att jag inte stängde av soppakranen då jag tog bort den… den var avstängd redan innan… Kul upptäkt.
Vrider på kranen och trycker på elstarten och den hostar igång direkt. Lite fladdrig tomgång men efter lite förgasar justering går den som en dröm.
Har alltså ägnat ett par timmar åt att ta isär en motor, då det i själva verket satt i att jag var slarvig och inte vred på soppakranen….
Ja, det var allt. Blev en lång historia, och kanske inte så uppskattad här. Men mina kompisar tyckte det var kanonkul.