Det "viner" när man åker

trogen

Välkänd medlem
17 dec 2008
400
0
16
42
Borlänge/Tjärnvallen
Bytte matta och en vevstake för 1 månad sedan, och efter det är det ett vinande ljud som hörs när man kör, (det har alltid funnits ett vinande ljud när man släppt gasen, vad det nu kan vara?), men nu hör man vinande ljudet även när man kör. Kan det vara att kedjan är för spänd eller för slak? Var noga med att kolla så den vart lika spänd som innan när jag tog av drivaxeln. Och det finns olja i kedjehuset.

Har ett till problem, om jag kör och bromsar, sen när jag står stilla eller nästan stilla så låter det ett metalliskt ljud som klonkar 3-4 gånger, vad kan det vara?

Tacksam för svar

//trogen

Edit:
Skotern är en Polaris XC SP 600 edge -00

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Gäller inte bara Polaris gäller alla nyare maskiner, Viner ganska mkt på min SRX när jag släpper gasen även fast kedjan är perfekt spänd.

trogen

Välkänd medlem
17 dec 2008
400
0
16
42
Borlänge/Tjärnvallen
Släppte lite på spänningen och nu låter det inget mer! Iaf inte när man gasar ;) Tack för tipsen!

Det andra problemet jag hade verkar komma från variatorn, När man släpper gasen / bromsar så knackar det till 3-4 gånger. Några tips på vad det kan vara?

B

Biosteel

har haft ett sånt problem men då va bromsskivan lös. checka de =)

trogen

Välkänd medlem
17 dec 2008
400
0
16
42
Borlänge/Tjärnvallen
Har kollat på bromsskivan, den sitter fast, men överdelen där bromsklossarna och kylningen går glappar lite när man tar tag i den, men den verkar gå i några glid spår, ska det vara stumt där? Hittar inga skruvar eller något att dra åt det med.