Dimenssion på bult för att lossa primärvariatorn?

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Har läst om ett tips här på forumet om att använda en bult med gängtejp och sen hälla i vatten för att lossa variatorn. Jag försökte mäta och kom fram till att det nog är M18, sen nåt fingängat.

Nu är frågan har någon exakt uppgift på detta? Sen tycks det inte vara lätt att hitta en sån bult. Jag ringde till skruvcenterum här i Gbg som har det mesta i skruvväg men han hade inget fingängat i M18 och var förståss inte intresserad av att ta hem 1st heller.

Så vart kan man köpa en sån bukt i såfall?

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
kan börja med att de är UNF gäng..
vet inte vars du kan köpa denna bult.
tror du får beställa den... kika med ahlsell. eller så åker du till din yamma ÅF och ber dom köra lös variatorn..tar några sekunder

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
kan börja med att de är UNF gäng..
vet inte vars du kan köpa denna bult.
tror du får beställa den... kika med ahlsell. eller så åker du till din yamma ÅF och ber dom köra lös variatorn..tar några sekunder
Hmmmm UNF på en japan, tvivlar starkt

Strillan

Välkänd medlem
28 feb 2010
634
0
16
många avråder yamaha oem avdragaren pga den kan gå av och förstöra i värsta fall veven:S

pratade med knracing och dom sa att man skulle köpa deras härdade istället. kanske säljasnack, vet ej

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Den jag köpte var en eftermarknads, Duells eller nåt.

Olja gängorna och anliggningsytan.

Värm mellan variatorskivorna med varmluftspistolen.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
I värtsa fall så kan man väl kapa den metalldelen som sticker in och bara använda gängorna på det sättet som tipset går ut på. Blir en dyr bult :)

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
I värtsa fall så kan man väl kapa den metalldelen som sticker in och bara använda gängorna på det sättet som tipset går ut på. Blir en dyr bult :)
Eller ännu bättre, spara det mesta av stången, så behöver man inte fylla på så värst mycket olja.

Strillan

Välkänd medlem
28 feb 2010
634
0
16
men besitter du inte ett skjutmått då Erik så kunde du kanske mäta gängstigningen och diametern åt oss andra? :D

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
om du kan vänta tills i helgen så kan jag ordna vilken gänga de är. har avdragaren här men har varken skjutmått lr gängtolk i lgh tyvärr.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
om du kan vänta tills i helgen så kan jag ordna vilken gänga de är. har avdragaren här men har varken skjutmått lr gängtolk i lgh tyvärr.
Vore kanon så kan man kolla om det går att få tag på en bult...lättare att kolla runt om man har exakt gängning :)

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Fyll hålet med vatten, dra i ett tändstift med gängtejp på gängan. Om den inte kommer, så ställer du ut den i minusgrader några timmar. (Är 99,9% säker på att det är tändstiftsgänga på Yammas variatorer, M18x1,5)

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Fyll hålet med vatten, dra i ett tändstift med gängtejp på gängan. Om den inte kommer, så ställer du ut den i minusgrader några timmar. (Är 99,9% säker på att det är tändstiftsgänga på Yammas variatorer, M18x1,5)
Tyvärr inte större gänga på yamma avdragaren..

Strillan

Välkänd medlem
28 feb 2010
634
0
16
vad menar du med det stecka? skulle det helst ha varit en större gänga? så jag upplever ditt svar :p

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jag har hittat bild på en kille som lossade sin varitaor på en Yamaha med ett tändstift med M18 gänga. Nu var det inte en V Max men antagligen är det samma gängning på variatorerna. Och tändstift har M18x1,5
Och då hittade jag en plugg till lamdasonder ( fanns här på jobbet :)) för dom har också M18x1,5....så skall kolla den då jag kommer hem. Tydligen finns det M18x1,5 inom rördelar, hittade bla. slanganslutningar med den gängningen också.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Tycker det ser ut som du fotat ett stift med m14x1,25, eller? Som sagt dålig bild. Om det är ett 14mm stift så funkar det ju inte såklart. Byt stift... ;)

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.250
1.085
113
Stora Blåsjön
M18x1,5 är inte helt vanligt på tändstift. Är väll gamla sachs 290 som har så stor gänga, men dom är inte långa så de går nog ikke att använda som avdragare.
Vanligast är m14 x 1,5 (osäker på stigningen där)