Diverse problem Enduro 600 -98

Masen75

Medlem
14 jan 2008
26
0
1
Hej Tror detta blir mitt första inlägg :) har kollat lite gamla trådar men inte fått riktig klämm ändå.
Var ute med lynxen en sväng idag och allt var frid och fröjd tills jag parkerade vid pulkabacken som frugan med flera var vid, Kom körandes med högt gas pådrag för att stanna och sedan stoppa maskinen. Efter ca 10 min ville frugan ta en sväng men det ville inte lynxen, den helt enkelt vägrade att starta, bytte stift mot helt nya men det hjälpte inte heller.

Tillslut gick vi hem och lagare mat och ca 1 timme senare var jag tillbaka för att testa igen men det enda som hände efter ett otal försök var att start snöret (magnapullen) hängde upp sig, dvs snöret fastnade i utdraget läge, toppen ett fel till att fixa.
Maskinen har varit ruskigt svår att starta tidigare när jag kört hårt för att plötsligt komma till stopp. Då fick vi igång den när en kompis höll fullgas och jag slet i snöret.

Nu till mina frågor: kan jag nödstarta skotern och om jag får igång den kan jag köra med snöret fullt utdraget? (borde inte vara något problem eller?)
Vad är det som hänt i magnapullen???
Varför är den så svårstartad trots att den är varmkörd? Oftast efter kraftigt gaspådrag,typ lössnö körning, kör jag lungt så verkar det inte vara något problem. Gissar på att förgasarna är lite fel inställda men vad kan jag göra som typ första hjälpen?? Och vad bör jag kolla sen. Förra ägaren berättade att han haft lite trubbel med vatten i bränslet och han skickade med någon bensintillsats som skulle ta bort vattnet men men.

Maskinen har inte körts många mil de senaste åren ca 25 mil/år så det kanske äre dax att kolla bränsle pumpen.

Det blev ett långt inlägg men jag hoppas att ni kommer med tips på vad som ska kollas och hur jag ska gå till väga med detta.

Var visst mit andra inlägg :)
 

Kent

Medlem
1 jan 2000
48
0
1
Falun
Hej jag har en rave 670-98 om man parkerar den i en backe med nosen nedåt blir den svårstartad (sur) flottörerna är justerade men det hjälper inte.Magnapullen kan ju hänga sig i yttre läget prova att smårycka och släpp efter lite kanske det hjälper.nödstarta går ju med snöret i reservdels satsen och den lilla plastbiten.
 

citation_4500

Ny medlem
11 feb 2007
4
0
1
långsele
jag har en lynx 583a som blir lika dan det när jag har kört en stund på höga varv. prova låta den gå ner riktigt på varv innan du stänger av den så brukar dom starta lättare . om mangnapullen hänger sig prova vri runt motorn på variator axeln samtidigt som du dra i snöret...
 

Masen75

Medlem
14 jan 2008
26
0
1
Kan bara meddela att problemen är lösta sedan en tid. Magnapullen börjar bli lite sliten, så snöret hade låst fast inne i den, får hålla så länge det håller. Jag upptäkte att primern inte fungerade som den skulle så jag pluggade slangarna och rengjorde förgasarna och nu är problemet borta.