Diverse strul med en 800as drake.

Audionen

Välkänd medlem
28 jan 2012
179
2
18
Alnö
Har ju varit dålig säsong för min skoter som började med att döda en voltregulator.
Köpte ny och montera. Men varför gick den sönder? Läst trådar där det påstås bero på dålig jord. Vart då?

Efter bytet funka den igen. MEN... Den börjar på full batterimätare men sjunker under färd. Startar jag om maskinen blir den full igen. Vad kan detta vara?
Mätte upp batteriet oladdat idag. 12.14 och då jag startade den visade den samma sak. Men höjde jag gasen till dragläget steg det till 12.18v. Hur mycket laddar en sköter typ?

Då jag hade den på tur sist så låg jag och körde 70 km\t en stund. Då tändes Check Engine lampan tills jag drog av på gasen. Det jag läst mig till är att det beror oftast eller alltid på dålig mappning/felaktigt bränsle eller bränsleblandning. Men har inte varit nå bekymmer tidigare år. Återkommer till det här felet i nästa och sista funderingen :)

Har nått Skrammel/missljud då man kör lite hårdare. Körde utan kåpor idag en bit för att se. Verkar komma från främre variatorn. Vanligt att de skramlar så man får göra lager byten i dem? Och anknytningen med den här frågan och förra! Sitter det "knacksensorer" på dessa som kan uppfatta missljudet som spikningar och tro att den får felaktigt bränsle och då varna med att tända Check Engine?

Vore kanon avslut på säsongen med lite hjälp på detta så den kan få vara fräsch inför nästa säsong.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Oftast brukar laddspänningen ligga ganska högt på en skoter - runt 14,5 V , ibland uppåt 15 V.

Jag har varit med om ärgade kontakter som har gjort att laddströmmen aldrig kom fram till batteriet - full spänning vid regulator/likriktare och på andra ställen i elsystemet som använder likström, men batteriet blev aldrig något vidare laddat ändå. Om det finns såna här typiskt amerikanska rundstiftskontakter med kontakthus av mjukplast, så dra isär dem för att kolla efter ärg, de kan se ut som nya så länge de är hopsatta fast det knappt finns kvar någon metall inuti. Risken är störst att kontakterna ärgar nära batteriet där de utsätts för syraångor, eller på smutsiga och blöta ställen långt ner i motorrummet.
 

Audionen

Välkänd medlem
28 jan 2012
179
2
18
Alnö
Åh fan. Då ska jag slita isär alla och smörja upp rejält på fredag. Vad är själva "generatorn" då? Är det Voltregulatorn? Som ser ut som ett lite moped topplock med 3 gula grova kablar och några mindre kablar?
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
är det inte kontaktfel så är det nog fel på laddspole på tändplattan. då volt regulatorerna går sönder så brukar spänningen skena, det går lampor och handtagsvärmarna värmer sate ett tag, sen ger dom upp mm mm
 

Audionen

Välkänd medlem
28 jan 2012
179
2
18
Alnö
Tackar. Så med andra ord så är det en bra ide att mäta på laddspolen på tändplattan och se hur mycke kräm jag får ut där :)
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Tänk dock på att vid laddspolen hittar man växelspänning, ofta med ganska märklig kurvform som en vanlig billig digitalmultimeter har svårt att klara att mäta på.

När det gäller spänningsregulatorer så ska man skilja på sådana för växelströmsdelen av systemet respektive regulatorer med likriktare för likströmsdelen + batteriladdning, de är konstruerade på helt olika sätt och kan också gå sönder på helt olika sätt.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Säkrast är ju att du skaffar fram ett elschema som stämmer för skotern.
På äldre Polaris (90-tal) så är ledningen till lysspolen för växelströmssystemet gul, och andra änden av den är chassijordad på tändplattan. Laddspolen för likströmssystemet har grå resp grå/vit i ändarna och dessutom på vissa årsmodeller ett mittuttag som är brun/vit.
 

Audionen

Välkänd medlem
28 jan 2012
179
2
18
Alnö
Ja elschema har jag jagat utan framgång tyvär. Men min Voltregulator har 3 lite grövre gula kablar så jag antar att dem kommer från laddspolen. Får väl helt enkelt börja med att rengöra kontakter iaf.
Ps: hittade nyss ett elschema till en annan polaris. Enligt det så körs det AC via de gula kablarna på regulatorn och röd är DC till batteriet. Är det dålig kräm där med får jag AC mäta innan regulatorn. Och är det bra där så är det nått skit med den nya regulatorn.
 
Last edited:

Audionen

Välkänd medlem
28 jan 2012
179
2
18
Alnö
Var och mätte igen på batteriet. Nu laddade den över 14.4v men nu var den ju kall. Så antingen misslyckades jag helt med mätningen gången innan. Eller så är laddspolen glapp/felande så den bara laddar medans skotern är kall??? Nu finns ju ingen snö kvar så nu blir det att vänta till sommaren med att felsöka.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
I laddspolen är det så grov tråd att den knappast kan gå sönder av sig själv. Det enda som kan förstöra den är om det har legat lösa smådelar och valsat omkring innanför svänghjulet.
Sen kan det naturligtvis vara dålig kontakt i anslutningarna mellan tråden i spolen och kablarna som går ut från tändplattan, ibland är det mindre lyckade kontaktpressningar och ibland lödningar som hade kunnat vara mer välgjorda. Men de skarvställena brukar gå att komma åt för att reparera.