DPM? ha kvar eller bara ta bort?

kochkramer

Aktiv medlem
2 nov 2006
86
0
6
Sorsele
Menar du DPM? I så fall nej ta inte bort den, den mäter väl atmosfärtrycket och sköter bränsleflödet till motorn så den ska gå så bra som möjligt.
Rätta mig gärna om ja har fel, för ja är högst okunnig :)
 

nisse_no1

Välkänd medlem
14 nov 2006
1.038
1
16
skellefteå
Menar du DPM? I så fall nej ta inte bort den, den mäter väl atmosfärtrycket och sköter bränsleflödet till motorn så den ska gå så bra som möjligt.
Rätta mig gärna om ja har fel, för ja är högst okunnig :)

kanske den gör. men verkar ju gå nå elektroniskt till den. å jag vet inte ens om min är inkopplad?
fick nämligen höra att det är bara slita bort den om man vill, tycker bara den tar en massa plats i rc chassit.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Är det så att den fungerar ska du absolut ha kvar den...
Pröva att rycka ur den och se om den gör nån skillnad. På en Rev jag hade förr strulade DPM:en, det märktes att nåt var galet...
 

nisse_no1

Välkänd medlem
14 nov 2006
1.038
1
16
skellefteå
Är det så att den fungerar ska du absolut ha kvar den...
Pröva att rycka ur den och se om den gör nån skillnad. På en Rev jag hade förr strulade DPM:en, det märktes att nåt var galet...
bara dra ut den från MPEM boxen eller dra lös alla slangar från gasarna?
den är ju typ inkoplad men inte i luftburken. Så tror ju inte den är inkoplad men?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Dra lös slangarna som går in i förgasarna från DPM:en. Då kan den inte vaakumsätta flottörhusen och borde gå fetare...

Det DPM:en gör är att den reglerar trycket i flottörhuset, med ett lägre tryck i flottörhuset suger den inte upp lika mycket bensin och bränsleluftblandningen blir magrare.
Har inte helt torrt på fötterna angående detta, men...
Som jag förstår det kan den bara skicka ett lägre tryck till f-huset. Det sitter därför rätt stora munstycken i förgasarna, DPM:en justerar sen ner till rätt bestyckning. Vad som händer om man kopplar ur/ DPM:en går sönder är att den går med för stora munstycken, ingen fara med andra ord...
Men det är en klockren manick, på de maskiner jag haft med DPM så har det bara fungerat, alltid gått rent och bra, oavsett höjd och temperatur. Andra som man åkt med, maskiner utan nån slags kompensering har gått olika bra beroende på höjd/temp.
 
Reactions: prorajd

nisse_no1

Välkänd medlem
14 nov 2006
1.038
1
16
skellefteå
Så med andra ord kan man säga att DPM är dåtidens sdi, som reglerar sig själv?


Hjulboggie rules: Enlig dina åsikter så kommer alla trådar bestå av en fråga och ett svar, och alla svar är ring ÅF? haha
 

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
37
Sollefteå
Tror hjulboggie menar att du kan fråga åf, då ingen här tycks ha några riktigt klara svar, right? Bättre å fråga nån som vet än å pilla sönder nåt som funkar bara för att...
Ett sätt att kolla DPM:ns funktion, om ja nu minns rätt, ska vara att ta lös slangen från luftburken, sug försiktigt, då bör varvtalet öka, blås till å den bör stanna eller åtminstonde sucka till, då de ger åt skogen för mycke soppa me övertryck i gasarna... Tips från min åf/mek
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Så med andra ord kan man säga att DPM är dåtidens sdi, som reglerar sig själv?
Nej det ska man väl inte påstå...
SDI är ju en insprutning, med spridarna placerade i överströmmarna istället för som normalt i spjällhusen.

DPM:en är bara ett system som gör att man kan styra bränsleflödet i en förgasare från en styrbox.
 
R

RevMan

Man kan provtrycka DPMen för att se så den är hel men detkrävs en vattenpelare. Det är sjukligt lätt att pajja den om man inte har instruktionerna framför sig så.
Hitta inte på en massa egna lösningar för att testa om den fungerar, då är risken stor att ni pajjar den.
Om den inte fungerar så kommer den gå fett. hur mycket beror på höjd och temperatur.

Solenoiden kan man testa, det är bara att koppla den till 12V ovh känna om den rör sig, går även att plocka ur den för att säkerställa att den fungerar, smörj med lite WD40 när du ändå håller på.

misstänker du att den inte fungerar så försök hitta nån skoter att låna den från för att testa.
Fungerar den så låt den sitta kvar.
 

nisse_no1

Välkänd medlem
14 nov 2006
1.038
1
16
skellefteå
Tror hjulboggie menar att du kan fråga åf, då ingen här tycks ha några riktigt klara svar, right? Bättre å fråga nån som vet än å pilla sönder nåt som funkar bara för att...
Ett sätt att kolla DPM:ns funktion, om ja nu minns rätt, ska vara att ta lös slangen från luftburken, sug försiktigt, då bör varvtalet öka, blås till å den bör stanna eller åtminstonde sucka till, då de ger åt skogen för mycke soppa me övertryck i gasarna... Tips från min åf/mek

Problemet är ju att det inte går nått till min luftburk.
ska ju även vara en kontakt inkopplad i den som hin heller finns.
 
R

RevMan

Vad är det för motor? Stora/lilla DPMen?
Har för mig att den oftast brukar vara kopplad in i kabelhärvan och sen därifrån in i MPEM-boxen.
Tror att den grova ensamma slangen på DPMen brukar gå till luftburken
 
R

RevMan

Nu såg jag länken i första inlägget.
Är ganska säker på att slang nummer 16 ska gå till luftburken.
13 är solenoiden om den inte finns kvar så fyller inte resten någon funktion.
Finns det en tempgivare? Nummer 18 påbilden.
 

nisse_no1

Välkänd medlem
14 nov 2006
1.038
1
16
skellefteå
det är ju en 700 från 00 eller nått...
den är inte inkopplad i luftburken nått så jag tor den inte gör allt för stor nytta.
 

Globe990

Medlem
16 mar 2011
16
0
1
Nu vet jag inte exakt hur det ser ut på din maskin men på min GT 700 SE -98 så är vaccum kopplat in till vevhuset.

Ena är till bränslepumpen och den två andra till DPM systemet.

Detta är kopierat ur Shop Manual där de beskriver hur det fungerar.
Ja den här har även Automat choke.

SKidooDPMGTSE98.JPG
Introduction
The engine is being started using the electrical or the manual starter.
The DPM module increases pressure within all 3 carburetor bowls thus the air/fuel mixture is enriched. This is what we call the enrichment mode. As soon as the spark plug gives off its first spark, the DPM module calculates the enrichment time and rate based on the engine temperature. Approximately one minute after starting the engine, the module goes from enrichment to standby mode.

Carburetor bowls then receive the atmospheric pressure, and the air/fuel mixture is identical to that of carburetors without the digital performance management (DPM) system. If engine speed is increased to approximately 3000 RPM, the module goes from standby to compensation mode. The air temperature must
exceed -20°C (-4°F) and the air pressure must be lower than 1000 mbar. Float bowls are now under vacuum and the air/fuel mixture is leaner.

NOTE: Both modes can never operate at the same time. The system either makes the mixture richer or leaner. Or, the mixture remains unchanged when module is on standby.

SkiDooDPMModuleGTSE98.JPG
DPM MODULE OPERATION
General
1. Engine temperature sensor, 3-09 housing
2. Enrichment solenoid, 3-11 housing
3. Compensation solenoid, 3-10 housing
4. Power supply (+ and -), signal for MPEM, air temperature sensor,
4-04 housing
5. Enrichment switch, 4-08 housing
6. Communication port (reserved to manufacturer), 4-06 housing
7. Atmospheric pressure nipple

Direct current is supplied to the module which is protected with a 1 A fuse.
BLACK/GREEN and WHITE/GRAY wires (4-06 housing) are used for programming by the manufacturer. Nothing must be plugged to this housing.

DPM EnricmentModeStarting.jpg

When turning the ignition key to the ON position, the module is energized and goes on standby. The module uses no electricity when on standby.
Once the engine begins to turn (using either the electrical or rewind starter), the module receives pulses through the MPEM (multi-purpose electronic module) ignition system GRAY/GREEN wire.

The DPM module then comes on by reading the engine temperature through the sensor located on the cylinder head. The DPM module calculates the enrichment solenoid opening time and the enrichment rate according to the temperature.

The air/fuel mixture is then enriched in order to facilitate starting. The system pressurizes all 3 carburetor bowls in order to enrich the air/fuel mixture. This is accomplished with the help of an air pump.

Following the enrichment mode, carburetors are operating normally, i.e. without additional pressure within bowls. NOTE: Calibration is exactly the same on engines with a DPM Module and those without.


CompensationModeDPM.jpg
1. Air jet
2. Needle jet air inlet

Three conditions must be met for the compensation mode to operate:
1. The engine must operate at over 3000 RPM. Signal received by the GRAY/GREEN wire.
2. The air temperature must exceed -20°C (-4°F).
3. The atmospheric pressure must be lower than 1000 mbar.

The system brings all 3 carburetor bowls under vacuum in order to make the air/fuel mixture leaner. The required vacuum is produced within the needle jet air inlet.

EncrimentMode2.jpg

The compensation ratio will depend on the air temperature and the atmospheric pressure.

The higher the air temperature, the leaner the air/fuel mixture.
The lower the atmospheric pressure, the leaner the air/fuel mixture.
NOTE: The atmospheric pressure decreases as the altitude increases.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Den gör absolut skillnad när jag kopplar ur min stiger avgastempen ca 100F. och min fråga varför bry sej att ta bort ett fungerande system? så jobbigt kan det väl inte vara att den sitter där så det är värt jobb och att skotrn kommer gå sämre?