Dra igång skotern under sommaren?

PeterIo

Välkänd medlem
18 aug 2012
138
0
6
Östersund
Hejsan! Jag har en liten fråga vilket många säger olika!
Hur ofta ska man helst dra igång skotern per sommar?

vissa säger 1 gång vissa säger 1 - 4 gånger!

jag har ju inte gjort det i år!

första gången var idag! bensinen i förgasarna hade torkat så!

jag fick göra på det gamla heliga sättet! att he lite bensin i tänd stiften! 3 gånger för lite effekt!

men det funkar alltid så fick i gången efter 3 dra sen efter bensinen!

vad säger ni om detta?

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Om man gör "rätt", så köper man konserveringsspray, och konserverar motorn på våren, tömmer förgasare och tank, byter olja i kedjehus samt fettar in alla nipplar man hittar. På våren alltså. Sen startar man den inte alls under sommaren.

Om man nödvändigtvis ska starta den på sommaren, så ska man vara väldigt noga med att köra den helt genomvarm, annars gör det mer skada än nytta... Kondens = rost i vevlager osv.

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
är då nästan helt säker på att det är bättre att starta den på sommaren rätt ofta än att hälla i nå konserverings medel i tanken, självklart varmkör man den noga, startar upp den och låter den stå igång medans man gör andra grejjer kör med den upppalad baktill så mattan går runt några gånger, fettar nipplarna är väll självklart innan man ställer undan, spola av sen fetta.

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
På min iqrr så har jag blandat ca 2% olja, i sista 5 litrarna bensin. Körde givetvis ett par km efter också så det får smörja in lagren. Har haft den sedan ny dvs 3 sesonger/6000tkm. Har haft totalrenovering i år= allt har varit isär. Fanns inte en tillstymmelse av torkad bensin i förgasarna, dock böt jag dom 3 yttre vevlagren p.g.a dom hade lite ljud och rullade för lätt. Men det är p.g.a normal slitage. Även kolvarna byttes trots dom gamla var fiina.. Så i fortsättning kommer jag göra samma procedur.
1:Tvätta
2:Blanda 2% i sista 5 litrarana sommarbränsle+kör 2-5km
3:Fetta in boggie/Drivaxellager
4:Ny olja i kedjehuset
5:Ställ undan skiten
6:Starta 2 gånger under sommaren och kör den varm, ca 8 minuter fick min gå.

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Körde min maskin soppatorsk på väg in i garaget i våras så min tank har vart tom, fyllde den i höstas bara för att prova och två ryck så gick den igång. Blev dock "jag gör det en annan dag" med kedjeoljan så den byter jag nästa vecka.
Har aldrig under mina år jag kört skoter gjort massa boegiga konserveringar och har aldrig haft nåt haveri.