Dragkroksproblem Adventure

Strikemaster

Välkänd medlem
12 sept 2008
110
0
6
S:a Norrland
Jag har en fråga ang draget till min Adv 550 -08.
I våras så skulle jag åka över en snöplogkant med flak-kälken (som är tom) på kroken. Tanten klev av kälken och grabben hoppade av skotern, när jag försiktigt kör över kanten och svänger höger ned på vägen så vrids kroken till höger så mycket att kälken lossnar. Det är alltså själva kroken som vrids allt annat är helt, de tunna rören som håller öglan på kälken, aluminiumramen på skotern, plåtspärren på kroken och fästet på själva kroken. Jag hakar av kälken, lastar grejorna på vagnen och far hem. Väl hemma tar jag ett litet brytjärn och polygrip och rätar upp kroken. Den är så "mjuk" i materialet att det blir djupa hack i kroken av verktygen den verkar sakna all form av härdning. Jag lämnar in kroken till handlaren som beställer en ny direkt och ska kolla med garantin. Nu säger BRP att garantin inte gäller då jag har ett drag på kälken där öglan kan snurra och är fjädrad och inte ett stelt, både skoter och kälke är köpta samtidigt av Lynx återförsäljare. Jag får en ny krok utan kostnad för mig av säljaren som tar kostnaden. Mycket schysst av honom, bra kundservice där.

Frågan blir alltså hur ett "stelt" drag på kälken skulle kunna undvika att kroken böjer sig. Jag har inte sett en kälke där öglan inte kan snurra/röra sig. Så här står det i instruktionsboken.

32)Dragkrok​
Dragkroken kan användas för att dra
de flesta typer av utrustning. Använd
en stel dragstång.​
NOTERA:​
Kom ihåg att spärra dragkroken
med en låssprint.
Kontrollera dekalen som finns på ditt
fordon. Där anges hur stor last det är
tillåtet att transportera och att dra.
På denna dekal anges max. dragbelastning
2.500 N och max. vertikal last
för kroken är 10,2 kg.

Dooleys

Välkänd medlem
5 apr 2006
798
0
16
Problemet ligger i att dagens maskiner är för höga och du behöver använda en svanhals så att dragöglan hamnar högre upp och kälken/pulkan blir rak, det är därför som skotertillverkarna ej tar detta som en reklamation, men det var snällt av din handlare att ge dig ett nytt drag.

Strikemaster

Välkänd medlem
12 sept 2008
110
0
6
S:a Norrland
Det där med svanhals stämmer nog rätt bra men kravet på stelt drag uppfylls inte med de svanhalsar jag sett, bara två iof men ändock. Hur som så ska nog en svanhals inköpas eller tillverkas.