Dragmoment viktpinnar?

Blizzard467

Välkänd medlem
21 jan 2008
158
0
6
Robertsfors
Hej!

Har precis renoverat primären på min f7:a från 05, bytt kors.bussningar,vikter och pinnar.

Är det någon som vet hur många nm viktpinnarna ska dras? Antar att det är ganska lika på alla arctic?

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Det är väl låsmuttrar, alltså med plastring inuti som går trögt när man börjar komma in på gängen. Bara dra dem lämpligt så att du inte kan skruva upp dem med fingrarna. Så skulle jag gjort!

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
kan kolla i serviceboken på ett tag om det står där. men det behövs inte mycket moment alls, är ju en väldigt klen och grov gänga och muttrarna har ju låsring

Blizzard467

Välkänd medlem
21 jan 2008
158
0
6
Robertsfors
Tack för svaren.

Jo, visst är det låsning på muttrarna och plastringar. Men ju mer man drar åt bultarna ju tyngre går ju vikterna upp och ner. Jag tänkte om man kanske drar dom för hårt att det blir mer belastning på rullarna vilket kanske är lite onödigt. så exakt nm skulle jag vilja veta.

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
är det fixed pin vikter? att det går in en liten insex som låser vikten i skruven. Isf vet jag inte moment då mina är "vanliga" och rörs på bussningen i vikten

Blizzard467

Välkänd medlem
21 jan 2008
158
0
6
Robertsfors
Joo. precis. det är fixedpin och inga bussningar.

Det var synd. lyckas nån hitta nån sida på nätet där det står får ni gärna höra av er.

/patrik