dragon 800 -09 plötsligt utan lysen,instrumentering osvh

tobbe-e

Aktiv medlem
9 mar 2011
90
0
6
Sundsvall
Tjena..
Jag har fått lite bekymmer med min dragon 800 då den idag efter en fikapaus plötsligt var utan instrumentering, lysen och handtagsvärmare..
El-backen fungerar åtminstone.

Jag har kört maskinen klanderfritt sedan inköp och även idag fram till efter denna fikapausen jag tog, den startade utan bekymmer efter fikapausen som var på ca 20min, och plötsligt saknade jag större delen av elen.

El-start och el-backen fungerar.


Tacksam för synpunkter och tänkbara orsaker.
Det enda jag hann göra nu innan det blev mörkt och middagen blev lockande var att kolla synliga kontakter utan lycka.



///Tobbe
 

hasso

Välkänd medlem
23 apr 2010
104
0
6
Troligen voltregulatorn om den är original. Har kommit tre uppdateringar med nya artikelnummer så köp den senaste dom två tidigare håller inte.
 

tobbe-e

Aktiv medlem
9 mar 2011
90
0
6
Sundsvall
Troligen voltregulatorn om den är original. Har kommit tre uppdateringar med nya artikelnummer så köp den senaste dom två tidigare håller inte.
Ajfan, tror du det kan vara så pass?
Sitter i fjällen just nu med polare för o köra, men då kanske jag får parkera min tills jag fått tag i en ny voltregulator om det nu råkar vara det, för man törs ju int köra utan förståss :/
 

hasso

Välkänd medlem
23 apr 2010
104
0
6
Jag vet att polaris första gav upp gaska ofta och de tog fram en ny med ett annat artikelnummer men den kunde också ge upp. Därefter tog dom fram en bra som håller och den fick ett nytt artikelnummer. Googla vilket nummer som är det senaste så du inte får någon av de dåliga. Många har eldat upp ecu-boxen när voltregulatorn gett upp på så sätt att den ger för mycket ström. Om den istället ger för lite ström tror man att den ger för lite ström till bränslepumpen som då ger för lite bensin - skär då!
 

hasso

Välkänd medlem
23 apr 2010
104
0
6
Lampan borde väl också tjorva ? Vad visar laddningsstapeln eller är den också borta? Låter faktiskt som någon säkring till de saker som försvunnit.
 

tobbe-e

Aktiv medlem
9 mar 2011
90
0
6
Sundsvall
Jag vet att polaris första gav upp gaska ofta och de tog fram en ny med ett annat artikelnummer men den kunde också ge upp. Därefter tog dom fram en bra som håller och den fick ett nytt artikelnummer. Googla vilket nummer som är det senaste så du inte får någon av de dåliga. Många har eldat upp ecu-boxen när voltregulatorn gett upp på så sätt att den ger för mycket ström. Om den istället ger för lite ström tror man att den ger för lite ström till bränslepumpen som då ger för lite bensin - skär då!
Okej, ska se om jag kan hitta rätt :) , men det är väl förstås original som gäller och inte nå eftermarknadskomponenter.

Kan ju säga att det är färdigkört efter det ni skrivit till att jag fått byta komponenten..
Men det finns ingen risk att även kondensatorn som sitter ovanpå regulatorn kan ha gått, eller rent av ECU'n? Eller är det isåfall endast voltregulatorn?
Skotern går, men nästan ingen elektronik fungerar utöver el-backen och elstarten.
 

tobbe-e

Aktiv medlem
9 mar 2011
90
0
6
Sundsvall
Lampan borde väl också tjorva ? Vad visar laddningsstapeln eller är den också borta? Låter faktiskt som någon säkring till de saker som försvunnit.
Det roliga är att jag faktiskt kollade på displayen och såg att laddningsstapeln var full idag när jag begav mig iväg för o köra,
Men efter fikapausen när jag skulle starta så gick skotern igång utan bekymmer, MEN jag hade varken belysning eller handtagsvärmare och instrumenteringen var helt svart och inga lampor som lyser så.

Några säkringar har jag dock inte lyckats lokalistera, endast relän och boxar.