Dragracinginställning av boggi?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
861
113
Kramfors
Hur ställer man in en boggi för bästa grepp på packad snöbana dragrace?

I mitt fall gäller det Thundertcatten (98) med odubbad 32 kam matta . Överlag hur ställer ni in fjädring/balataremmar fram rep i bak boggi oavsett skotermodell.

Jag har ingen erfarenhet av dragrace så kom med förslag tack.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Det jag sett är att man dragit ihop boggien i botten, helt utan fjädring alltså. samma bör göras fram då också. Har ingen erfarenhet alls men kikat lite i tripple avdelningen på dootalk.

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Släpp på fjädringen bak, spänn på främre boggiedämpare och ev släpp på balata remmen om du har spänt den tidigare. släpp även på framfjädringen.

StefanR

Välkänd medlem
16 dec 2007
484
0
16
Ring och prata med mikael ynvesson på arctic i storuman
Han har om jag inte minns fel varit med och utvecklat
Booggies åt ac om inte så är han riktigt kunnig inom racing med ac

mvh stefan

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
861
113
Kramfors
Just nu har jag främre stötdämparen i hårdaste läget och balataremmarna utsläppt max. Bak pinnfjädrarna max spända.
I detta läge känns den acca bäst men det kan vara inbillning då den även hissar skidorna högt då. skidorna tar aldrig i backen sålänge man har full gas så styrning är svårt,,finns risk för att man måste släppa gasen och styra om och då är det kört.

Jag tror mina bakfjädrar är i slutaste laget för den slårigenom lätt så den klassas som mjuk bak ändå.

Om jag släpper fjädrarna mer bak måste man ha periskop för att se rakt fram hehe. Det låter som jag får prova strama åt balataremmarna en aning och släppa främre stötdämpare lite så eländet ligger mer plant med marken och hoppas på fäste ändå.

Sänka hela skiten utan fjädring vore säkert bäst för isbana asfalt men guppig snöbana är jag osäker på att det är smart utan fjädring.

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Vet inte vilken boggi du har .
Tänkte inte beblanda mig så mycket , men en sak kanske kan nämas .
Kanske vet om det jag tänkte tippsa om oxå ? , om du vill ha fjädringen hårdare bak , så flytta nedre fästet för saxen i bakre svingen längre bak , så den blir rakare , så knäar den inte så lätt och den håller mot bättre .
Annars så är du väll på rätt väg i inställning kan jag tycka , sen får man ju justera utefter underlaget oxå

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Boggien fram till -96 var bättre för dragracing, men även din boggie går att få till bra.
Den främre armen ska flyttas bakåt ett snäpp, finns hål i skenorna samt i tunneln.
Främre dämpare samt remmar flyttas längre bak i skenorna, fjädern på hårdaste.

Bakre fjädring på hårdaste, infästningen längst bak kan flyttas bak ett steg till så den blir mer liggande, stoppaxeln får vara kvar.

Skidfjädrarna kan vara mjuka.

Svårt att förklara utan bilder.

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Såg inte hurricanes inlägg men var så jag menade också med bakarmen.
Men mest vinst gör du om du flyttar den främre armen bakåt.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
861
113
Kramfors
Nu börjar det bli bra tips

Alla infästningar är i mittenhålen så det finns justermån åt alla håll. Jag ska följa rådet flytta sax bakåt för den säckar förfärligt. Och även flytta främre arm bakåt i både tunnel som boggi om jag fattar rätt?

Främre stötdämpare var fäst i bakre av de två infästningarn uppe i boggi om det har någ stor betydelse?