Drar mycket bensin??

Lynx58393

Välkänd medlem
13 nov 2012
200
0
16
Hej!
Har märkt att jag får tanka skotern med oroväckande små mellanrum. Skotern drar ca 4-4,5 l/mil. Är det normalt?
Ska tillägga att det är en Lynx cobra enduro 583 År 93.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
ja de är normalt, en skoter tar mycket soppa. och jag själv tycker de är bra om den tar soppa och olja för då kanske man har tur att den håller
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det är inte alls normalt för den motorn. Den skall klara sig med ca hälften.

Skruva ur tändstiften och kontrollera färgen på dem.

Som jämförelse tankade jag min 700 trippel idag. 23 liter på 11 mil och då var det visserligen plattkörning men långa stunder full gas. Inte ens vid klättring i Riksgränsen i maj har jag fått den över 2,8 liter/mil.
 

PuderFTW

Välkänd medlem
6 apr 2012
464
0
16
Kalix
nånting måste vara fel min kompis MXZ 583 -96 drar allt mellan 2,5-3,5L milen och då är det blandad körning
 

ankan_1

Aktiv medlem
21 mar 2010
58
0
6
Kalix
Tycker 4- 4,5 liter/mil låter mycket, gör som hjulboggie redan kommenterat: lös med stiften och kolla färgen på dem. De ska vara gyllenbruna.

Har själv en mxz 583 och den drar väl 2,5-3 liter/mil vid normal körning.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.155
146
63
Säfsen
Kanske läge att kolla upp drivlinan, så att du inte har kärvande variatorer, dåliga lager på variatoraxel eller på drivaxeln eller rent utav något som är trasigt i boggien som gör att mattan inte löper som den borde.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
ja nog låg min 583 på 4 4-5 liter milen när man började gasa lite, vet av två andra 583 som också gillar soppa. däremot så är 494 grymt snål på soppan. jag skulle inte börja felsöka om de nu inte är lugn ledkörning som den tar så mycke. man ska låta en 2t ta så mycke soppa den vill ha, går bäst och håller bäst, 4,5 l milen är inte mycket för en 2t skoter
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
ja nog låg min 583 på 4 4-5 liter milen när man började gasa lite, vet av två andra 583 som också gillar soppa. däremot så är 494 grymt snål på soppan. jag skulle inte börja felsöka om de nu inte är lugn ledkörning som den tar så mycke. man ska låta en 2t ta så mycke soppa den vill ha, går bäst och håller bäst, 4,5 l milen är inte mycket för en 2t skoter
he beror helt på vilken motor du har, för motorn i fråga så är 4,5 l rätt mycket, om det nu int är full stummt i 1,5m snö..

och att en skoter mår bra att få sluka i sig mycket soppa och olja håll jag nog int med om fullt ut heller, då går ju skotern fett o snarare sotar igen om den dricker för mkt olja. nu säg jag int att en skoter ska gå snålt heller, utan man justerar in så den varken går fett elr snålt, då mår oftast motorn som bäst o slipp gurgla bränsle i överflöd ;)



On topic: jag skulle tippa på att det kan vara något som går tungt, kanske nå lager osv..

edit såg att hjullboggie redan skrev det :)
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
börjar det gå mot 5 l milen då börjar de bli mycket. men varenda som haft en äldre 6-700 cc maskin har dragit närmare 5 liter milen. specielt en yamaha srx 700 som drack en tank på 5-6 mil. och alla rotax 583:eek:r som jag kört med har druckit soppa, DET är ingen snål motor, har ju själv haft en och känner flera andra som haft en och dom låg på den förbrukningen när den gick bra.

sen sotar den inte igen när du håller dina 8200 varv som dom ska varva, kör du länge på lägre varv och den 4t så sotar det ja, men inte på fullvarv och det går dom ju på jämt nästan. sen 4taktade dom inte nå fast dom drack den mängden soppa och stiften såg bra ut
 

Lynx58393

Välkänd medlem
13 nov 2012
200
0
16
ja...vad ska man säga. Men sammanfattningsvis så skiljer det ju en del på tipsen och åsikterna jag fått.
Har lagt märker till att skotern är otroligt tung att bogsera på led och att fjädern i sekundären är riktigt hårt spänd. Jag kan inte ta loss remmen utan verktyg. Kan detta vara en bov eller är jag helt ute och cyklar?