Dreva ner Mountainmax, bra eller an*s?

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Nu har jag inte skruvat på en hel vecka. Abstinens. Vad göra?

Jag funderar på att dreva ner från 21/40 till 19/40. En skillnad på ca 10%.

Har någon av er drevat ner en Mountainmax? Hur blev det?

Jag kör sällan över 80 och drar även en hel del pulka.

Tack för synpunkter!

JeppeR

Välkänd medlem
31 jan 2008
928
0
16
Arvidsjaur
När jag hade min Moutain Max så sa så, förra ägaren att den var neddrevad fast jag tror inte den var det.

Men dock så tycker jag att du ska dreva ner dem om du inte kör över 80 och ofta drar pulka. Låter väldigt klokt tycker jag!

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Vad vill du uppnå med dina förändringar ? Jag dreva ner min RX1'a 2 kugg pga av mkt pulka + längre matta med fetare kammar + annan fjäder i både primär och sekundär. Känns din MM seg ? slö ? eller är det svårt att starta mjukt? osv.

Tycker MM verkar gå rätt så bra orginal, drevar du ner den mer lär du väl behöva ändra i variatorerna också är väl inte dirket några problem att köra dom där på övervarv orginal :)

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Vad vill du uppnå med dina förändringar ? Jag dreva ner min RX1'a 2 kugg pga av mkt pulka + längre matta med fetare kammar + annan fjäder i både primär och sekundär. Känns din MM seg ? slö ? eller är det svårt att starta mjukt? osv.

Tycker MM verkar gå rätt så bra orginal, drevar du ner den mer lär du väl behöva ändra i variatorerna också är väl inte dirket några problem att köra dom där på övervarv orginal :)
berrob är inne på rätt spår. Du kan köra dem till att variatorerna växlat ut fullt även original så att dreva ned ger inte så mycket alls. Däremot kan du få avsevärt rappare svar och snabbare acc med en annan setup, men då handlar det mer om vad du vill ha för egenskaper. Ring Kn-racing eller prata med Mulle på Mperformance så kan du få hjälp med vad du behöver beroende på vad du vill ha för egenskaper. Totalyamaha.com är sannolikt bäst men då ska du vara helt säker på exakt vad du har för setup idag och vad du vill ha för egenskaper för annars ids ingen svara dig.

Jag körde några mil med den setup jag sedan använde med min pipade MM och det var natt och dag bara det mot original så att säga att det finns mkt att hämta är dagens understatement.

Mvh Rob