Dreva ner Polaris IQ 600rr

to0mmm

Välkänd medlem
27 okt 2012
254
0
16
Gagnef
Tjena! Köpte nyss en IQ600rr-09 som jag tänkte att jag skulle dreva ner. Har aldrig gjort det förut och är inte den bästa på att skruva. Hur svårt är det egentligen? Kommer det gå att åka på rullen med 38mm matta? Är det bäst att dreva ner 2 kugg för att slippa byta kedja? Någon som kan länka vart man köper drev billigast och så att det blir rätt grejer? :)
 

warniee

Välkänd medlem
17 nov 2008
248
0
16
Wenjad
Svårt nej .. Lossa spänningen på kedjan , Tappa ur oljan ur kedjehuset, skruva bort locket, lossa saxpinnen å sen muttern som håller drevet eventuellt lär man lossa stora drevet också men de ska nog gå att få av kedjan ändå..

Sen mins jag inte om kedjan blir för lång om man bara går ner på de lilla drevet utan att gå upp på det stora.
Men det kan nog säkert någon annan svara på .. Jag har iaf gått ner till 20 på lilla och upp till 41 på stora och är riktigt nöjd med det..
 

to0mmm

Välkänd medlem
27 okt 2012
254
0
16
Gagnef
Okej, tack! :) Kan du länka vart du köpte dreven om du kommer ihåg? Hittade så många olika när jag försökte leta.
 

to0mmm

Välkänd medlem
27 okt 2012
254
0
16
Gagnef
Tack så hemskt mycket! Nån som vet om det går att åka långt på rullen med 20 på lilla och 41 på stora med en 38 matta?
 

star

Välkänd medlem
5 feb 2007
292
1
16
Jäderfors
Äger du skotern på bilden? Isf är det min gamla vit med röda dc-decaler och en spricka i huven vid lyktdelaren....

Isf har då jag för ett par år sedan drevat ner den till 42/20 eller 42/21... Satt även variatorkit på skotern då.

Går väl och åka på rullen i väldigt gynnsamma förhållanden med ripsaw 38mm, men byt till en 44:a matta och du får en helt ny maskin.

Mvh Richard
 

to0mmm

Välkänd medlem
27 okt 2012
254
0
16
Gagnef
Stämmer bra det, kul å höra :) Sprickan har ägaren innan fixat så det syns knappt längre.

Okej, men du bytte tillbaka till original innan du sålde iväg den? Hur tyckte du den gick med den drevningen då?

Ska jag byta matta så blir det nog i sommar.
 

to0mmm

Välkänd medlem
27 okt 2012
254
0
16
Gagnef
Pratade med han jag köpte skotern av och den va tydligen nerdrevad nu också, men det var inget han nämnde när vi köpte den :s