Drevning Boondocker

aKaKlet

Medlem
23 aug 2009
12
0
1
Luleå
Jag hade tänkt dreva ner till 21/49 eller 19/49 vet någon vad den teoretiska toppfarten blir?
eller har formeln?
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Borde bli kring 130 km/h?
Formel är annars: drivhjulomkrets x ( motorvarvtal/nedväxling) = m/s, räkna sedan om till km/h minns inte exact men tror att det är lite overdrive på qrs variatorn oxå typ 1.05.
Är det mattbyte på g eller? Med den drevningen och orginalmattan får du vara försiktig så du inte övervarvar maskinen, om jag inte missminner mig så är std drevningen för 140km/h (1:1 utv), har haft 159 på min mätare MEN då övervarde den till 8400, det var efter kort sträcka (typ 250m?) på hårt före.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Och det kommer här...
Till att börja med så räknar man fram hur långt skotern rör sig på ett drivaxelvarv. Om jag inte har fel så är det åtta-kuggars drivhjul med 2.86 delning.
8x2.86=22,88 tum, gör om till cm, 22.88x2.54=58,11cm. Det är sträckan som skotern rör sig på ett drivaxelvarv.
Vi gör om till meter för det är en bättre enhet att räkna med= 0,5811m

Nu behöver vi få fram hur fort axeln snurrar vid maxfart.
8000rpm på motorn ger 8000 rpm på sekundären då det är fullt utväxlat. Ibland kan sek. gå i overdrive och således snurra fortare än motorn, men vi räknar för enkelhetens skull på 1:1.
Nu vet vi sekundärvarvtal, då vill vi få fram drivaxelvarvtal. Det får vi genom att dela sek. varv med utväxlingen i kedjehuset.
21/49 ger 2.33 (49/21=2.33)
19/49 ger 2.58
Då räknar vi ut varvtal på drivaxeln:
Med 21/49= 8000/2.33=3433rpm
Med 19/49= 8000/2.58=3100rpm

Nu kan vi få ut hastigheten genom att ta drivaxelvarv gånger sträckan/varv.
3433rpm x 0.5811m= 1994.9 m/min. Observera att detta är hastighet i meter per minut, eftersom man mäter varvtal per minut. Vi tar resultatet gånger 60 för att få meter per timme=1994.9 x 60= 119964 = 119,9km/h

Samma sak med 19/49= 3100x0,5811= 1801m/min
1801x60=108111=108,1km/h
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Var så jag menade, hade en lite tjurig 2 månaders på armen därav mitt hafsiga svar!
Tänk på att 120 riktiga plus lite overdrive och med hastighetsmätarfel inräknat så hamnar du på ca 140 i mätarfart (gissning) när allt är utväxlat, det räcker ju naturligtvis MEN du bör hålla koll då maskinen kommer att varva ut ruskigt fort på hårdpackat, speciellt om du har en bra variatorsetup och orginal mattan. 21/45 är i grund och botten samma drevning som på dom korta summitarna och freeriden (ändrat till 21/49 nu iof), men allt beror vad man ska ha maskinen till, bara lössnö är det självklart ingen nackdel att dreva ner men som sagt har du lite brottom över fjället eller en sjö, tveksamt... Har du remproblem? Kanske lägge att kolla över linjering, motorstopp, ventilera lite och byta lite variatorprylar? Kom även ihåg att RENA variatorskivor är en förutsättning för att sytemet ska fungera bra! Har man kört fast, gasat sig lös och har svarta streck på skivorna, RENGÖR, när du kommer hem annars kommer det att slira. Kan inte sägas för ofta då jag tror att många slarvar!
 
Reactions: Edvards

aKaKlet

Medlem
23 aug 2009
12
0
1
Luleå
Jao jag har lite rem problem men undrade bara om drevnigen, ska ju inte vara mitt problem att jag spränger en rem efter 4,5 mil relativt lugn körning på hårdpackat fjäll :p
Ska ta de med Åf och se vad han säger senare i höst
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
4,5mil!!!! Hur är det möjligt, din motor måste stå riktigt snett, hur ser dina v-skivor ut kolsvarta innre eller yttre eller både? Spränger man remmar medans man knapp hunnit köra in dom så är det något allvarligt fel, är ingen stjärna på att köra in men brukar ta det riktigt lugnt 2 mil sen öka stegvis, efter 4-5-mil är det full makaron igen, min org rem höll 120 mil varav 70 mil med 100% standardmaskin.
 
Last edited:

niclassahlen

Välkänd medlem
25 dec 2007
238
0
16
Kramfors
Vibrera den mycket då den står på tomgången ? Både jag och en polare har fått byta motorkuddar på våra maskiner , han kör en boondocker och jag nyaste re'n 800. Sen har ja även fått byta hela variator då skivorna inte växla riktigt utan fastnade i öppet läge vissa ggr så skotern gick som en et 340 . Men be Åf kolla motorkuddarna , det gjorde min , och han sa att det märks typ inte ens att den är dålig men allt problem var borta då dom bytte den :)