Drevning firecat F5 -04?

braap

Välkänd medlem
25 nov 2006
394
0
16
Har sökt men ej hittat, vad sitter det för drevning orginal på min f5 -04 chain case? har tänkt att dreva ner för att få den rappare då den är rätt slö i starten. Någon som provat dreva ner? isf hur många "kugg" och vad blev resultatet?

Tacksam för svar!
Gott nytt år på er! :beer:
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Sv: Drevning firecat!

Har sökt men ej hittat, vad sitter det för drevning orginal på min f5 -04 chain case? har tänkt att dreva ner för att få den rappare då den är rätt slö i starten. Någon som provat dreva ner? isf hur många "kugg" och vad blev resultatet?

Tacksam för svar!
Gott nytt år på er! :beer:
23/44 ska det vara standard.
Har du börjat i rätt ände med "slöheten", alltså variatorerna?
 

braap

Välkänd medlem
25 nov 2006
394
0
16
Sv: Drevning firecat!

Det sitter en styvare fjäder i primärvariatorn, sedan är vikterna svetsade lite av förra ägaren. fjädrarna sitter i "mittenläget".
 

braap

Välkänd medlem
25 nov 2006
394
0
16
Sv: Drevning firecat!

Är inte så hajj på detta men eftersom att jag inte har tänkt ha kvar skotern allt för länge så vill jag inte lägga ut så mycket mer pengar. Har hört att en nerdrevning på 2-4 kugg ska lösa problemen. Vill ha den rappare i starten, sen ska ja släppa balataremmarna så den reser lite. Då kanske du förstår vad jag är ute efter. Jag gillar mest att köra ute i puder o resa, bara allmänt leka. Sen justerar jag till skidtrycket så gott det går. Jag får helt enkelt prova mig fram.

Skotern är tidigare körd ett par långlopp så han säger att han har justerat till variatorerna. Men jag vet inte vad svetsningen om han hade gjort på vikterna ska ge. :hmmmm2: Hade nämligen inte lust att köpa nya vikter. Men det kanske är svetsningen som gör att den är seg just i början på starten, vad vet jag.:afraid:
 
Senast redigerad av en moderator:

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Sv: Drevning firecat!

Är inte så hajj på detta men eftersom att jag inte har tänkt ha kvar skotern allt för länge så vill jag inte lägga ut så mycket mer pengar. Har hört att en nerdrevning på 2-4 kugg ska lösa problemen. Vill ha den rappare i starten, sen ska ja släppa balataremmarna så den reser lite. Då kanske du förstår vad jag är ute efter. Jag gillar mest att köra ute i puder o resa, bara allmänt leka. Sen justerar jag till skidtrycket så gott det går. Jag får helt enkelt prova mig fram.

Skotern är tidigare körd ett par långlopp så han säger att han har justerat till variatorerna. Men jag vet inte vad svetsningen om han hade gjort på vikterna ska ge. :hmmmm2: Hade nämligen inte lust att köpa nya vikter. Men det kanske är svetsningen som gör att den är seg just i början på starten, vad vet jag.:afraid:
Jag har skrivit mycket om "res" och variatorsaker till, dock, främst F7an. Om det var just här eller på Snowrider kommer jag inte ihåg. Sök och skumma igenom efter tips.
 

braap

Välkänd medlem
25 nov 2006
394
0
16
Sv: Drevning firecat!

Jag har skrivit mycket om "res" och variatorsaker till, dock, främst F7an. Om det var just här eller på Snowrider kommer jag inte ihåg. Sök och skumma igenom efter tips.
Får väl prova dreva ner 2 kugg, släppa balataremmarna lite, ta bort blocken där bak i boggien sen justera skidtrycket så gott det går :) Men tack för hjälpen.
 

braap

Välkänd medlem
25 nov 2006
394
0
16
Sv: Drevning firecat!

Efter ett tag så insåg jag att det inte skulle vara värt att dreva ner en 500cc. Så jag fick helt enkelt byta till mig en f7:a.. Skillnaden behöver jag nog inte ens nämna, men jag funderar på m7 drevning till f7an, detta är ju ett måste på maskinen enligt bengan's iaf :)
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Sv: Drevning firecat!

Efter ett tag så insåg jag att det inte skulle vara värt att dreva ner en 500cc. Så jag fick helt enkelt byta till mig en f7:a.. Skillnaden behöver jag nog inte ens nämna, men jag funderar på m7 drevning till f7an, detta är ju ett måste på maskinen enligt bengan's iaf :)
Kör du på M7-drevningen, du kommer inte bli besviken.

Men om vi ska snacka "måsten" finns det några fler:
- 44 mm matta
- Variatorprylar (ex. orange/vit primärfjäder, SuperTips, orange sekundärfjäder, 44/40 helix - om man, av bekvämlighetsskäl, ska hålla sig till något så när enbart OEM-grejor)
- Grenrör
- Pipa
- Portning
 

braap

Välkänd medlem
25 nov 2006
394
0
16
Tack för tipsen!

Men jag har tyvärr inte råd med allt detta efter skoterbytet, så frågan är vad som ger mest av dessa. Och eftersom att jag hellre lägger lite krut i accet på skotern än att den ska gå 220km/h så lutar det nog åt m7 drevningen. Folk som jag har pratat med har upplevt skillnaden som natt och dag så det känns nästan som ett måste :)