Drevning samt kortning av kedja??

nisse_no1

Välkänd medlem
14 nov 2006
1.038
1
16
skellefteå
tja.
Funderar på att dreva ner skotern lite.
vill ha mer bottenvrid, eller är jag på fel ställe å skuva då?
jag är inte så intreserad av att kunna köra 180 med skotern
för det är typ bara på sjöar man kan hålla det.

hur stor skillnad blir det om men drevar ner tex 2 kugg?
samt hur mycket måste man kora av kjedjan?
Polaris xc 700 sp -01
/N

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Sv: Drevning samt kotra av kjedja??

1 kugg minskar ungefär 8-10km/h i toppfart. Men gör mkt i botten. 2 kugg kan gå utan att korta av kedjan. Bara att prova det är olika på många skotrar. Jag kunde inte ta ner 2 kugg på lilla utan att korta av kedjan på min edge x 800 -03.

nisse_no1

Välkänd medlem
14 nov 2006
1.038
1
16
skellefteå

Okej.
men spelar det någon roll vilket
av dreven man tar?

1 kugg minskar ungefär 8-10km/h i toppfart. Men gör mkt i botten. 2 kugg kan gå utan att korta av kedjan. Bara att prova det är olika på många skotrar. Jag kunde inte ta ner 2 kugg på lilla utan att korta av kedjan på min edge x 800 -03.

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa

Okej.
men spelar det någon roll vilket
av dreven man tar?
Nej men det gör juh mest på lilla drevet plus att det är billigare och sen om du ska ändra på det stora så du drevar ner så ska du ju ha ett större drev där nere. Och då gäller juh inte 1 kugg 8-10km/h utan kanske 3-5km/h per kugg

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Byter man bara det övre drevet så kan du ju räkna ut hur mycket kedjan ska kortas.

2 kugg går ju in i en länk. Så korta 2 kugg= bort med en länk
4 kugg= två länk osv.

Jag personligen har gått ner 1 kugg på övre och upp 1 på nedre
Då behöver ingen kedja kortas.

Detta kostar 1050:- original.
Blir samma summa för dig om du skulle göra likadant.

Vi har nämligen samma drev.

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Jag har en likadan skoter som dig å jag kan säga att du bara behöver byta lilla drevet till ett som är 2 kugg mindre. Ingen kortning av kedja eller nåt sånt. Å skillnaden i toppfart är inte kännbar i och med att skotern blir starkare så orkar den driva på lättare samt att motorn inte behöver arbeta med lika stort motstånd så blir den faktist soppasnålare.
Där skiljer det i teorin o praktiken.
Lycka till/ Peter

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Jag har en likadan skoter som dig å jag kan säga att du bara behöver byta lilla drevet till ett som är 2 kugg mindre. Ingen kortning av kedja eller nåt sånt. Å skillnaden i toppfart är inte kännbar i och med att skotern blir starkare så orkar den driva på lättare samt att motorn inte behöver arbeta med lika stort motstånd så blir den faktist soppasnålare.
Där skiljer det i teorin o praktiken.
Lycka till/ Peter

Blir däremot mer påkänning på kedjesträckare om man inte använder en kortare kedja.

nisse_no1

Välkänd medlem
14 nov 2006
1.038
1
16
skellefteå
Nån som vet vad jag ska ha för drev. är det grekiska gör mig.
hittade lite text på en sida men fattar inget,
SPROCKET, HV, PM (23 TEETH) (3/4W) (15 SPL)
orginaldrev. men fattar endå inget

Utanfart

Välkänd medlem
3 jan 2009
156
0
6
Östersund
1. Lånar tråden en sväng till min rmk 800 -03. Kjedjan behövs inte kortas för 1-2 kugg?. jag är glad om skotern kommer upp i 150 så.

2. Hur mycket skillnad blir det i acceleration? Är det något annat som bör bytas i samband med nerdrevning?

3. Visst äter dem mindre rem också?