drevning vid mattbyte rave 800 -12 pps 3300

Gillarsnö

Välkänd medlem
27 jan 2010
578
1
16
Hudiksvall
Hejsan, håller på och ska byta till 44 matta på min rave och funderar på drevningen, den har 25 45 original men ja tänkte byta till 23 på lilla. Dom skidoo 800 powertek jag bytt på med kortare 305 matta så har 2 kugg på lilla drevet blivit bra men ja har läst att med e-tec så kan dom övervarva lättare så ja är lite osäker. Fast å andra sidan så är ju mattan 327 på min så de kanske blir bra?:blink1:
 

LynxRe_Palmen

Välkänd medlem
11 okt 2009
158
0
6
Hassela
Jag drevade ner till 22/45 när jag monterade 44mm matta på min -12 re800 e-tec den övervarvade lite grann då så jag klickade ner ett steg på variatorn så nu funkar det klockrent! ;)
 

Gillarsnö

Välkänd medlem
27 jan 2010
578
1
16
Hudiksvall
He he he! de är nästan inge snö hemma i via så de är svårt att säga men den verka iaf lyfta skidorna högre än innan iaf.. vart faktiskt lite besviken på det på den här maskin när ja köpte den för jag är barnslig nog att vilja att den skulle gå på rullen på beställning:D men det låter ju riktigt bra att dom ska göra det med matta och lite drevning!
 

Gillarsnö

Välkänd medlem
27 jan 2010
578
1
16
Hudiksvall
Palmen: Jag ser i rutan att du åkt xr-s 800 å så hysterisk att gå på rullen skulle ja vilja att raven vore, men de kanske blir lite liknande stuk nu med 44 och drevning? :)
 

LynxRe_Palmen

Välkänd medlem
11 okt 2009
158
0
6
Hassela
Näe det är inte alls lika som xrs-800an va, den gick juh nästan bara på rullen den skotern ;) hehe.. Men visst, det blev skillnad med 44mm matta och nerdrevning iaf, sen har jag inte pressat skotern så hårt heller ännu då den bara hunnit gå 19mil :p Så när inkörningen är klar så kanske det blir andra bullar ;)
 

Gillarsnö

Välkänd medlem
27 jan 2010
578
1
16
Hudiksvall
Ja visst:D har ju läst lite här och var och vissa menar att det kan bli ganska märkbar skillnad sen när in körningen är klar och det släpper. Blir en sväng upp till Hassela i morgon å provgasa mattan på snö...
 

Gillarsnö

Välkänd medlem
27 jan 2010
578
1
16
Hudiksvall
Det blev bättre men ändå inte jättestor skillnad mot innan mattbytet... men nu är ja fundersam över varvtalet, jag får en känsla av att den varvar för mycket vid acc men den varvar strax över 8 på sjön när jag testade, grannen har en lika maskin men med org matta och den ligger på lika varvtal ungefär. Det känns som den övervarvar på nåt sett, eller som att det går för lätt? Kanske skulle prova klicka om primären ett hack å se om den tappar för mycket i varv eller om jag får bättre fart på mattan:)
 

LynxRe_Palmen

Välkänd medlem
11 okt 2009
158
0
6
Hassela
Okej, jag tycker skillnaden mellan 38mm och 44mm rätt stor, men det är väll olika det där.. 800 e-tec motorn ska aldrig varva mer än 8000varv för då tappar den effekt utan den ska varva mellan 7900-8000 vid maxvarv sa min återförsäljare. Och jag har klickat ner min till klick 2 på primär variatorn för att min varvade 8200 efter nerdrevningen och nu varvar den 8000 och går märkbart bättre än när den maxvarvade 8200.. Så prova klicka ner 1 steg så borde det bli mer fart i maskinen! :) lycka till!
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
försök hitta en 47/44 helix att testa så försvinner nog övervarvandet.
Vad sitter det för ramper och primärfjäder?
 

Gillarsnö

Välkänd medlem
27 jan 2010
578
1
16
Hudiksvall
Jasså, men hur vet man att man inte tappar för mycket varv? vet inte vad de är för grejer standard i dom... grannens som är en lika fast med org matta varvar också drygt 8 fast den heller inte är inkörd än... känns inte som dom går så fort som dom borde heller när man prövar gasa på sjön. kan det vara så grannens också behöver klickas om på primären?:)
 

Gillarsnö

Välkänd medlem
27 jan 2010
578
1
16
Hudiksvall
Nu har ja kört en liten lämplig 25mila tur till naggen och hem till Hudiksvall och på sjön så varvar den 7600-7700 m klick 2 så ja måste upp till klick 3 igen... kanske får dreva upp en kugg på lilla till 24 om den varvar för mycket nu... eller prova nån annan variator setup:)