Dricker lite väl mkt olja!

Yamaha_vmax

Välkänd medlem
1 jan 2000
568
0
16
Min Vmax sx600-97:a tar nästar mer olja än bensin...ne men den tar mkt olja och lite bensin!
Det händer då och då att den släcker stiften...:(

Hur fixar jag felet?

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Kolla att reglagearmen på oljepumpen följer med gaspådraget och att den inte har fastnat i fullgasläge, först och främst.

Om det verkar funka bra, och wiren är rätt justerad (jag tror det brukar stå i instruktionsboken för Yamaha förresten!) så kolla om den verkar få lika mycket olja till bägge cylindrarna eller om bara den ena får för mycket.
Ofta sitter det någon slags fjäderbelastade backventiler i oljemunstyckena vid insugningsportarna, om någon sådan skulle ha fastnat öppen kan det bli för mycket olja till den cylindern.

ZleepR

Medlem
1 jan 2000
10
0
1
Felet du beskriver har troligen med att göra att 600´orna från 97 hade fel på sina oljepumpar. Min 500 tar även den mycket olja och när jag pratade med min försäljare sa han att det endast var 600´orna som var drabbade. Tydligen fick många 600´or sina pumpar utbytta(på garanti). Yamahas motorer från 97 och framåt ska tydligen ta lite mer (+5%) olja än de kanske 3% de egentligen ska behöva, men mitt tips för dig med 600 är att du nog skulle fått tag i en ny pump..

Yamaha_vmax

Välkänd medlem
1 jan 2000
568
0
16
[Uppdaterat: Senast editerat den 14-Feb-03 kl 03:50 PM (CET)]Men den är ju så föbannat dyr:(

Går den "hårdare" om den tar mindre olja?

Dann

Välkänd medlem
1 jan 2000
278
0
16
Sundsvall
Visit site
kolla registreringsskylten så den sitter mer till höger. nä jag bara skojar.
ta o kolla oljepumpen. kolla om det är nån packning som är keff eller så.... testa o koppla ur den o kör med oljeblandat direkt i soppan om du är orolig. riktiga rejhojar (alltså roadracing/cross) blandar man iaf så så att man får samma blandning hela tiden.