driftsäkerhet 3cyl yamaha

rallymarkus

Välkänd medlem
4 dec 2004
162
0
6
jokkmokk/stockholm
hej jag går i planerna på att köpa en 01:ans mountain max o undrar hur motorerna i dom håller, original givetvis.
mattan på dom är ju oftast slitna så man får väl räkna med ett byte snart.
är det nåt annat som krånglar på dom elr är det driftsäkerheten själv
 

Yamahamannen

Aktiv medlem
29 okt 2004
60
0
6
Västerbotten
Har haft en 01 som jag nyss bytt bort och jag hade inga problem alls med den.

Det är mattan som du skrev som är den svaga länken....motorn tror jag är en av dom driftsäkraste 2 t som finns.
Det är ingen värsting i fjällbranten men har fullt godkända lössnöegenskaper sen att den är trevlig efter led gör ju inget.
Jag var helnöjd med min.....tills RS Vector Mtn kom..då var jag bara tvungen att byta.
 

rallymarkus

Välkänd medlem
4 dec 2004
162
0
6
jokkmokk/stockholm
det var en sån jag tänkte köpa en ny rs mountain men jag fick en impuls o bytte bil i våras så nu blir det en beggad istället..
ja man har ju fått för sig att de är bra kvalite på yamaha men hur går den i snön jämfört med andra av liknande årsmodell?
 

Larsson

Välkänd medlem
1 jan 2000
402
0
16
58
Sandviken
Hej,har kört åtskilliga hundra mil med trippeln,det enda som behövts göra är att rengöra avgasportarna.
Har för övrigt aldrig hört nåt negativt om dom motorerna.
Ett annat plus är ju att dom tar lite soppa.
 

Sidewinder

Välkänd medlem
20 okt 2004
252
0
16
Västerbotten
Larsson skrev:
Hej,har kört åtskilliga hundra mil med trippeln,det enda som behövts göra är att rengöra avgasportarna.
Har för övrigt aldrig hört nåt negativt om dom motorerna.
Ett annat plus är ju att dom tar lite soppa.
Den där motorn har inga avgasportar det är Vipern och SRX:ens motorer som har styrda avgasportar .
Men vad jag vet så fungerar dom mycket bra för det är en inbyggd rensnings rörelse i styrningen så dom flippar fram och tillbaka på låga varv mycket snabbt för att rensa sig .
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
De s.k självrengörande portarna är allt annat än självrengörande. Jag rengjorde dem ca 4 ggr / säsong, ca varje 100 mil. Det var en SX Viper 700. Samma sak var det med SRX 700 som min brorsa hade.
 

Sidewinder

Välkänd medlem
20 okt 2004
252
0
16
Västerbotten
Mikael_N skrev:
De s.k självrengörande portarna är allt annat än självrengörande. Jag rengjorde dem ca 4 ggr / säsong, ca varje 100 mil. Det var en SX Viper 700. Samma sak var det med SRX 700 som min brorsa hade.
Jasså ??? det var faktiskt första gången jag hört att någon haft rent av problem med dom.

Men jag vet att man normalt bör rengöra dem nån gång ibland typ en gång per sässong eller liknande ..
Sotiga blir dom ju men att dom blir så skitiga så dom fastnar då är det ju inte bra .
 

yel_low1

Semi PRO sledder
12 okt 2004
288
0
0
Sunderbyn
ja tror grabbar ni får köpa lite bättre 2t olja? ja hade portar på min st600 -03 å de är kända för att klegga igen men ja körde på BRA 2t olja å hade aldrig problem, behövdes inte rengöras på 330mil! hade lös dom vid 50mil i och med att den gått fett under inkörning men inga problem! rena och fina!;)
 

Ekholm

Medlem
13 sept 2004
48
0
1
Norrbotten
Bra, men känd för att sota mycket. Kört mina YPVS-maskiner på Mobil 1 helsyntet, och kör 250-300mil mellan rengöringarna. Inte ens då är dom allra värst sotiga heller.
 

Olov Johansson

Välkänd medlem
31 dec 1999
158
0
6
41
Umeå
www.ninelives.se
Har en liten historia att berätta kring driftsäkerheten på Yamahas gammla trecylindriga 700:a (den utan avgasportar).

Historien handlar om en XTC 700 som såg dagens ljus 1998 och kånkade på i ganska exakt 450 mil och ca. 20 sänkningar på sommaren innan den trimmsugne föraren av denna då fina maskin tyckte det var dags att börja fila.
XTC:n klagade inte utan klämde med pipor, reeds, toppar och en massa annat ut 150 hästar.
Men det hela slutade inte där, nejnej.
Efter en säsong med trimmet var det ut på vattnet igen som gällde.
Detta var dock INTE XTC:ns område och ca 10 sänkningar senare var det höst igen.
Nu hade skotern gått ca 700 mil och var fit for fight fortfarande.
Dock slutar en del solskenshistorier inte så bra.
efter 90 mil till gav ett vevaxellager upp och ett större haveri var ett faktum.
XTC:ns motor gick så haveridöden till mötes, men efter hur lång tid?

Ja över 700 mil snurrade den riktigt fint, den tappra XTC:n
Varav 250 mil med en 40hkr effektökning, väldigt snåla bestyckningar samt över 30 sänkningar på sitt samvete.

Summa summarum; ja att även den driftsäkraste motor dör haveridöden om man kräver allt för mycket av dom.
Men min övetygelse är att den tappra XTC:n höll ut mycket längre än i stort sett vilken annan skotermotor klarat med samma trimmgrad samt annan depraverande misshandel.

R.I.P. XTC 700 98...
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Jag kan hålla med om att XTC är stabil. Har kört omkring med en sådan i ca 2500 mil och endast bytt tändstift. Den var iofs ofilad, men ändå...
Den blev senare utbytt mot en Viper ER, men vad jag vet så tuffar den på än..
 

Heimdall

Medlem
1 jan 2000
46
0
1
Bollstabruk
Lånar tråden lite grann.
Hur är driftsäkerheten på Yamahas tripplar när man sätter dit pipor?
Vore kul att höra er som bytt till pipor, speciellt ni som kört viper, om ni tyckte att driftsäkerheten ändrades.
 

Sidewinder

Välkänd medlem
20 okt 2004
252
0
16
Västerbotten
Heimdall skrev:
Lånar tråden lite grann.
Hur är driftsäkerheten på Yamahas tripplar när man sätter dit pipor?
Vore kul att höra er som bytt till pipor, speciellt ni som kört viper, om ni tyckte att driftsäkerheten ändrades.
Har kört PSI pipad yamma trippel i mer än 500 mil utan problem.

Tja det enda som har hänt igentligen var att en av piporna sprack till slut. Det är ju rätt tunn plåt i dom där så det ger sig med tiden.

Det enda jag kan säga är att motorn blir ju känsligare för temperaturväxlingar höjdskillnader och luftfuktighet . Men annars funkar det mycket bra.
 

Olov Johansson

Välkänd medlem
31 dec 1999
158
0
6
41
Umeå
www.ninelives.se
Något som fungerar om det inte är allt för varmt är att ta bort puderfiltret på luftburken på SX-Vipern, den får lite mer luft då, man kan även "rensa" luftburken framåt våren men motorn kan få sämre lågfartsegenskaper.