Driftsäkerhet Oljepump ??

LastManStand

Medlem
1 jan 2000
10
0
1
Sverige
Någon som vet hur driftsäker oljepumparna är jag har en phazer II års 91, har hört folk som haft problem med oljepumpen, bör man blanda direkt i tanken ?? vad är nackdelen förutom böket att blanda och mer rök ?
 
Driftsäkerhet beror på hur väl man sköter det.
Koppla bort skiten helt enkelt, det är inte bökigt att blanda, ta bara en 20 litersdunk häll i 4 dl olja, tanka i skotern, klart! En kompis exciter 2 sx har kopplat bort sin oljepump... Det är upp till var och en..
 

toby949

Aktiv medlem
1 jan 2000
80
0
6
ta lös den å kolla skicket på den vettja. Kolla tätningar å sånt å att allt ser bra ut. Om det gör det finns de ingen anledning alls att ta bort den. De är driftsäkra...tro mig
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Ryktet säger att oljepumparna av äldre modellen hos Yamaha har/hade problem. Vet inte när de blev bättre, men Pz har ju funnits länge så det är nog äldre modellen där. Har själv varit med om oljepumps-haveri på en Yamaha 540 jag hade. Där lossnade ett drev å for in i vevhuset = mindre kul. Mitt tips är att koppla bort den. Då är ju på säkra sidan iaf!
 

LastManStand

Medlem
1 jan 2000
10
0
1
Sverige
Hörde en kille som kopplat bort oljepumpen och den skar inte så konstigt men!.
När han sålde skotern glömde han att säga att han blandade i tanken och den skar för killen som köpte den första tankningen jävligt surt !!
 

steffemelloydn1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
69
0
0
Piteå Sverige
Jag vet inte hur pumpen drivs på en PZ men jag hade en ExII:a som jag kopplade ur pumpen på. På den satt det en medbringare från vattenpumpen som jag helt sonika tog bort.

.___
/ __\
\__ \
/___/teffe´Me´Lloyd´n
-------------------------
Ski-Doo Grand Touring
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Alltså om du bara kopplar bort och låter pumpen sitta kvar så koppla bara ihop in och ut-slangarna så får de pumpa runt den tesked(?) olja som ryms där. På 540'n ja hade så plocka ja bara bort pumpen å satte en liten plåtbit över "hålet" (nej det är inte öppet in till vevhuset).
Har även gjort det på en ET340 nu. Där såg det lite annars ut. Där blev det kvar en "spiral-grej" sen jag plockat bort pumpen som jag tror man måste klyva motorn för att få bort. Eftersom det inte är öppet å loj in till vevhuset här heller så satte jag bara en lite rörstump över spiralen så att inget kan fastna.