Drivaxel Formula 500

sytes

Medlem
27 jan 2010
34
0
1
Hej!
Har skruvat i två dagar nu utan att lyckats byta matta på min Formula dlx LC -99 Men det verkar vara helt omöjligt att få ut drivaxeln, Har rensat kedjehuset på allt och axeln sticker ut. på variatorsidan har vi tagit bort hastighetsvajern och skyddet.

har provat allt och försökt slå ut axeln mot variatorn men är helt pall.
Kan det vara något slags låsning? Eller vad ska man annars göra för att få ut den?

Skulle vara väldigt tacksam för svar?

/Daniel
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
ja för mig när ja bytte matta så ramlade drivaxeln ut på golvet...

men tryck in den mot kedjehuset då ska den ramla ner...
när du har tagit bort lagret som sitter i kedjehuset så ska de bli så pass stort hål så du kan vinkla ner axeln och dra ut den...
om de inte blir nog stort så ta bort den andra delen av kedjehuset....
 

sytes

Medlem
27 jan 2010
34
0
1
Problemet är att drivaxeln sitter fast, går inte röra över huvud taget! Har tagit bort så jag ser lagren i både kedjehuset samt vid variatorn. Men sitter som bara den ??

Vad menar du med den andra delen av kedjehuset? Allså ska jag plocka bort hela kedjehuset?
Nu har jag tagit bort kåpan och alla drev samt bulten in i axeln osv...
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Det ska inte vara några problem, så länge du skruvat bort sekundärvariatorn och allt vad hastighetsmätare heter från bandtunneln, sen bort med kedjehuslocket, bort med kedja och drev.

I det läget lägger jag maskinen på vänster sida, enklare att arbeta med då, och trycker axeln neråt, vill säga genom hålet under sekundärvariatorn, sen brukar det gå att lyfta ur axeln snett utåt/bakåt/vad som passar bäst.

Axeln kan givetvis sitta hårt i lagren så du får kanske försöka banka med kopparklubba eller så på axelbiten som sticker ut i kedjehuset. Du ska väl ändå byta lager?

 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Sitter kanske med Loctite lagerlåsning? Behöver isf 100 graders värme för att släppa. Gå på med gasolen på lagren, och testa.

Utgår från att du kontrollerat att lagren inte är låsta med insexskruvar, en del har sån låsning på inner-ringen mot axeln.
 

sytes

Medlem
27 jan 2010
34
0
1
Har provat slå från sidan där kedjehuset sitter utan något som helst resultat! Har inte tagit bort sekundärvariatorn men den är inte i vägen direkt.

Har verkligen sökt efter insexskruv på insidan av lagret utan att hitta något...
Ska ge mig på den imorgon på morron igen får man se om det går bättre... ska se om det kan hjälpa med lite värme som ni säger. Värma och banka får jag hoppas ska göra susen men känner mig inte hoppfull efter idag.

Hade inte tänkt byta lager men kanske måste det om något går sönder när man börjar veva för mycket med hammaren :)

Hastighetsmätaren går ju in vid sekundärvariatorn och har inte sett någon sådan i bandtunneln....
Men den är borttagen där den går in. Samt skyddet för den.
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
du måste då ha en avdragare för att få bort lagret som sitter i kedjehuset...

de var då jag tvungen att ha och den gick riktigt tung fastän man hade en avdragare, de sitter riktigt hårt...
så prova med en sån för annars gå ju inte drivaxeln att få ut...
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
när du skrev att drivaxeln inte rör sig alls? så kolla att mattan inte sitter fast i drivaxeln. dvs att du skall trycka upp mattan så mycket som möjligt.

Sen finns det ju låsring som håller fast lagret på växellådan.så kolla den om den sitter kvar annars sitter drivaxeln hårt.

Variatorsidan, har du lossat på alla muttrar och bultar för lagerhållaren? för det måste du göra.annars kan du inte flytta drivaxeln alls.
 

sytes

Medlem
27 jan 2010
34
0
1
Nu fick vi äntligen lös axeln!!!
Det var låsringen på lagret i kedjehuset som var lösningen, var otroligt svårt att få bort det men när den togs bort gick axeln trycka mot kedjehuset och den lossnade.

Det verkar inte vara något fett i lagret vid kedjehuset ska det vara det? Eller smörjs det via oljan i kedjehuset?

Tack för alla svar var mycket värt för oss!!!
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Nu fick vi äntligen lös axeln!!!
Det var låsringen på lagret i kedjehuset som var lösningen, var otroligt svårt att få bort det men när den togs bort gick axeln trycka mot kedjehuset och den lossnade.

Det verkar inte vara något fett i lagret vid kedjehuset ska det vara det? Eller smörjs det via oljan i kedjehuset?

Tack för alla svar var mycket värt för oss!!!
sätt fett i lagret för den står felvänt mot packningen. om du förstår, så oljan i växellådan skall inte smörja den, eftersom det brukar komma metallflisor från dreven så att det inte hamnar i lagret...

kul att vi kunde hjälpa dig.
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
sätt fett i lagret för den står felvänt mot packningen. om du förstår, så oljan i växellådan skall inte smörja den, eftersom det brukar komma metallflisor från dreven så att det inte hamnar i lagret...

kul att vi kunde hjälpa dig.
ja mitt lager smörjs då från kedjehus oljan, och de har hållit i 700 mil...

eller är de bättre att ha ett som man "smörjer upp själv"?
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
ja mitt lager smörjs då från kedjehus oljan, och de har hållit i 700 mil...

eller är de bättre att ha ett som man "smörjer upp själv"?
Den skall vara felvänd just pga metallflisorna för dom förekommer alltid.


Killen som startade tråden ville ha hjälp hur han skall göra och inte hur du har det.

tack
 

sytes

Medlem
27 jan 2010
34
0
1
Nu går det av bara farten, snart klar.
Men fick en fundering till hur man ska montera backväxeln i kedjehuset?

Gaffeln som sitter i kedjehuset ska den bara läggas utanför det yttre drevet i spåret där så är allt ok? Kändes så stumt...

Det löste sig! La den bara i spåret och nu går den som ett spjut!

Efter många timmar fick man lite bättre förståelse för skotrar. hoppas detta kan hjälpa fler.

Vill tacka alla som hjälpt till.
 
Last edited: