Drivaxellager yamaha

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
För att vi ska veta vilket lager vi pratar om så är det samma som sitter på V-max, viper, RX-1 osv. (lagret i fett, inte det i olja).

Hos Yamaha återförsäljare kostar ett lager drygt 550kr.
På typ duells tar dom drygt 200kr.

Hur kan det skilja så mycket mellan "samma" lager?

På yamaha säger dom att det inte är riktigt samma och att man behöver deras lager. Farsan har nyss köpt ett originallager på yamaha och mittringen på lagret är bredare än den yttre.
Lagret finns inte att få tag på från firmor som säljer STD lager, det har vi kollat upp.

Är det någon som har provat att köra med ett vanligt STD lager. Det går att få dit och går att köra med. Men blir det bra resultat?
Kan man modifiera något så det i fortsättningen jämt går att köra med standardlager?
 

Mr Sm-X FR

Välkänd medlem
17 mar 2007
538
0
16
Lauker
Det är nog inte samma tillvärkare av lagrena där av priset, din åter försäljare kör nog med SKF lager och duells har nå efter marknads lager, jag skulle rekomendera dig att köpa det bättre lagret för att vara säker att det håller, köper du det andra får du nog vara beredd på att byta typ varje år
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Troligen har Duells fel lager, jag har inte lyckats hitta rätt lager hos någon annan än Yamaha. Det finns liknande lager MEN där är den yttrelagerbanan avrundad från kan till kan i en båge , medan den på Vipern är den platt.

Troligen har Yamaha special beställt sina lager, så det är inte den inre ringen som är problemet utan den yttre..

Normalt sett håller ju dom där >500 mil utan som helst problem. Tar du lös dem varje säsong och återfettar dom håller dom längre.. så...
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Eftersom yamaha är ett japanskt märke kör dom gudskelov med millimeter lager, så jag smackade dit ett SKF lager istället för nå original skräp lager som är tvärslut efter 300mil.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Troligen har Duells fel lager, jag har inte lyckats hitta rätt lager hos någon annan än Yamaha. Det finns liknande lager MEN där är den yttrelagerbanan avrundad från kan till kan i en båge , medan den på Vipern är den platt.

Troligen har Yamaha special beställt sina lager, så det är inte den inre ringen som är problemet utan den yttre..

Normalt sett håller ju dom där >500 mil utan som helst problem. Tar du lös dem varje säsong och återfettar dom håller dom längre.. så...
Det finns ett liknande lager som har som du säger rundade ytterkanter, MEN det följer med adaptrar (eller vad man nu skall kalla det) som man schimsar ut avrundningarna till att bli raka.

Lagret heter NB203 (om jag kommer ihåg rätt) och brukar kunna finnas hos välsorterade handlare. Kostar ca 200-250:-. Tror att Momentum har dessa.

Är egentligen ett hederligt 6502 fast med fläns för låsning i axel med hjälp av 2 torx-skruvar.
 

ducatimonster

Välkänd medlem
7 okt 2005
270
0
16
Stockholm
Det finns ett liknande lager som har som du säger rundade ytterkanter, MEN det följer med adaptrar (eller vad man nu skall kalla det) som man schimsar ut avrundningarna till att bli raka.

Lagret heter NB203 (om jag kommer ihåg rätt) och brukar kunna finnas hos välsorterade handlare. Kostar ca 200-250:-. Tror att Momentum har dessa.

Är egentligen ett hederligt 6502 fast med fläns för låsning i axel med hjälp av 2 torx-skruvar.
Micke har koll, har bytt själv på en Mountainmax, tror inte duells lagret är hälften så bra som "yamahas", däremot om man tycker det är bökigt att byta så kanske man ska kosta på lite bättre lager...det är ju lite enklare att byta i boggiehjul..jag vet inte om adapter är så bra...?
Men SKF..det är grejjer det:rock:
 

emauz

Aktiv medlem
2 apr 2010
70
0
6
finland
Väcker en gammal tråd till liv istället för att börja en ny. Skall byta drivaxellager. Hittade ett märke som heter All Balls Racing och undrar om ngn har erfarenhet av det? Kan man köra med det utan att behöva byta varje år? Skulle vilja slippa köpa original då det brukar kosta plenty.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Ingen aning om märket men för din info så kör jag fortfarande med originallagret i min gamla RX Warrior -04 som nu har drygt 2100 mil på mätaren.

Jag har tagit lös det och petat in fett med några års mellanrum.
 

emauz

Aktiv medlem
2 apr 2010
70
0
6
finland
ok. hittade ett annat lager som var mera känt så köpte det.
min är annars körd ca. 800mil och lagret tvärslut. hade kommit in vatten.