Driver inte mattan!!!?

Jippi

Medlem
31 dec 2009
42
0
1
Min enduro 600 vill inte gå nånstans, trodde att den hade frusit först så tog in den i garaget. När den stått inne en natt så tog jag ut den igen men den ville inte röra på sig? (inge fel på remmen, det är nåt med sekundär variatorn som låst sig tror jag) Vad kan felet vara?

basse77

Medlem
29 jan 2007
20
0
1
vasa
har du lyft upp skotern bak å försökt dra runt mattan för hand,kan kädjan ha nåt fel typ för lös??

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Hissa upp skotern bak sen ta av remmen sen vrider du sekundären fram och tillbaka med lite manskraft då ser/hör/känner du var det är stopp.
min gissning är om inte du har fel på bromsen har du haveri på ett lager på drivaxeln eller så är det kedjan.

Jippi

Medlem
31 dec 2009
42
0
1
okej, men det konstiga var att den gick hur bra som helst,
sen stängde jag av den ett tag, tog en fika och sen skulle jag iväg.
men då gick den ingenstans?!

Jippi

Medlem
31 dec 2009
42
0
1
okej, men att den har bränt fast i slidesen låter ganska konstigt?
har kört både ospårat och på led. Dom borde ju ha kylts ner?
Det har då varit snö där hela tiden...

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Kolla istället för att svara imot
lol..som i det militära!! :)

Kolla så inte ett lager farit i kedjehuset!.. Blev så för mej..Stannade på en sjö och inväntade kompisgänget(eftersom jag kör polaris var jag först!) då jag skulle starta den hände inget vid gaspådrag..Det var lagret som hade farit.

mvh

Jippi

Medlem
31 dec 2009
42
0
1
groban det låter ju ganska likt det som har hänt mig,
vad hände när du gasade? hur lät det? rörde det sig alls?
vad beror det på om ett lager går?
tack för alla svar hittills!

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
groban det låter ju ganska likt det som har hänt mig,
vad hände när du gasade? hur lät det? rörde det sig alls?
vad beror det på om ett lager går?
tack för alla svar hittills!
För mig hände inte ett skit då jag gasade!! Mattan rörde sej inget..Plockade upp kedjehuset då vi bogserat skiten till kompisens garage och allt såg orört ut! Då jag plockade lös drevet däremot så föll lagret i bitar!
Men efter jag köpt ett nytt lager på momentum och monterat det så går den nu igen.

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
För mig hände inte ett skit då jag gasade!! Mattan rörde sej inget..Plockade upp kedjehuset då vi bogserat skiten till kompisens garage och allt såg orört ut! Då jag plockade lös drevet däremot så föll lagret i bitar!
Men efter jag köpt ett nytt lager på momentum och monterat det så går den nu igen.
lite OT, så det var inte på variatorsidan? polaris brukar ha problem med det just på variatorsidan.

jag tror att det är lagren som gått, antingen i växellådan eller variatorsidan..

ett tips: om ett lager har gått så byt ut båda!

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
lite OT, så det var inte på variatorsidan? polaris brukar ha problem med det just på variatorsidan.

jag tror att det är lagren som gått, antingen i växellådan eller variatorsidan..

ett tips: om ett lager har gått så byt ut båda!
nej inte för mig iaf.
Sitter väl smörjnippel på variatorsidan så den går underhålla

Jippi

Medlem
31 dec 2009
42
0
1
För mig så rör den sig inte heller en tum så detta kan nog mycket väl vara problemet..