Drivhjulsbyte, tveksam om köpt dimension, behöver råd.

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Hej!!

Nu är snart skotern klar för återmontering, köpte nonsliphjul som ska pressas på axeln, gick efter mått på axeln och och beställde, men det ser tajt ut. Axeln är 27mm, och drivhjulen är 1-1/8" vilket jag innan jag beställde inte orkade försöka klura ut vad det blir i mm, men det är samma som brp´s drivhjul för 27mm axel, dvs 1-1/8 står det enligt sidan jag köpte dem på. dessa är dock inte BRP´s för jag skulle ha 8-kuggars.

Hur som helst så skulle vi till att pressa på dem på axeln, men ser då att innerdiametern på drivhjulen är 26mm, och axeln är 27mm, har jag fått fel hjul eller ska det vara så tajt? törs man pressa på dem? vill inte direkt paja drivhjul för 2000kr i onödan.

tacksam för snabba svar.

//Dennis

zätabojj

Välkänd medlem
11 feb 2007
132
0
16
luleå
jag har aldrig pressat på ett drivhjul så jag vet inte säkert,
Men jag har HÖRT att dom passar ifall det är +-1mm på axeln man pressar dom på, så det borde ju funka, det blir väll bara lite tyngre att pressa dit dom:hmmmm2:
Jag personligen skulle ha pressat dit dom men det är jag det:rolleyes:

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Tack för snabba svar, ni bekräftade dessutom båda min egen känsla, men då jag själv saknar större erfarenhet av sånt här, ( första skotern hehe) så ville jag ha flera åsikter. De pressas på axeln till veckan.

Tack igen för snabba svar, och svar jag ville höra =D

Hoppas ni får en ´fortsatt trevlig helg.

//Dennis

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
så länge inte drivhjulen är för stora så att du kan trycka dit dom för hand så är det lugnt.
om dom är trånga så gör det ju inget.

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Så, nu sitter de på plats på axeln, hur lätt som helst, endast 3 tons tryck med verkstadspressen så gled de dit.

Tack för alla svaren, ville inte chansa helt utan att ha kollat med andra först.

Nu är det bara dynan kvar som ska få lite översyn, innan man skruvar ihop trotjänaren helt.

91:as ext 530 mc, nu med lite fräschare matta, tidigare 18mm kammar med 15mm kvar, nu 25mm fullblock, nonslip-hjulen, 16cm högre styre och nya lager i boggien. Bara snön som fattas snart =D

Hur som helst, tack återigen för alla svar. =D

//Dennis