Dubba mattan, enkelt?

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Hello.

Jag skulle vilja testa att ha lite dubb på min matta.

Finns det något enkelt/billigt sätt att sätta några dubbar i mattan?

Eller är det så svårt att något proffs måste göra det?

Finns det någon snik variant på dubb, typ "ta 16 mm tak pappspik...", fast seriöst.

Hur mycket dubbar behövar man för att få känna dess fördelar?

Jag är ingen fartkille, utan retar mig på att mattan spinner på våra hårda leder i varje uppförsbacke/isfläck.

Även Vikingen i klubben som drar sladden spinner på tok för mycket.

Finns det nå nackdelar med att dubba?

Många frågor blev det....:D

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
tror det finns några trådar om detta men enklast o billigast är väl att cra i några takplåtsskruvar i kammarna och låta skallen vara dubb

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
tror det finns några trådar om detta men enklast o billigast är väl att cra i några takplåtsskruvar i kammarna och låta skallen vara dubb
Tackar för tips.

Någon speciell längd / tjocklek på skruvarna?

Fler tips?

Är det dyrt med riktig dubb?

Hur fäster man den? Gängas den också?

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Det finns en speciell skruvdubb som liknar farmarskruven fast med en anpassad skalle för bästa effekt. Det är vad man skulle kalla en budgetvariant som är enkel att montera. Namnet är Bronco

Men om du vill ha ett bra bett så rekomenderar jag riktig dubb som borras genom mattan och den billigaste jag hittat i sverige saluförs av företaget paceraiser.
Man behöver ej vara proffs för att montera den och det fixas lätt på plats utan att behöva ta loss mattan.

Annars så kan man handla från usa som jag gjort och komma riktigt billigt undan.

Kör du dock på snikvarianten så köp broncon och ej farmarskruven.

/Jörgen

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
bäst är ju riktiga genomgående med bricka, näst det riktiga kamdubb med hårdmetall spets.
men eftersom frågan var enkel dubbning så visar jag det billigaste som jag gjorde på klubbens widetrack:
2 olika skruvar, jag valde den lilla

på min matta fanns anvisningar (tjockare ställen) var man kunde sätta dubben annars får man sätta dom så mitt i kammarna det går.

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
TACK för fina Bilder och förslag.

Är det någon risk att kyelementen i bantunneln rivslös om man har dubb i mattan?

Hört nå rykten om det..

De dubbar ni föreslår är ungefär precis vad jag söker annars.

Hissa upp skotern, ta fram skruvdragaren och börja gänga in dubb.

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Har du originalmattan på så tror jag det är minimal risk.
Har du också kylkanaler i tunneln alldeles ovanför kuggfönstrena i mattan?

Om så är fallet så tänk på att kammarna mellan fönstrena tar i dom kanalerna före en eventuell dubb når tunnelplåten.
Montera ingen dubb på kammarna mellan fönstrena alltså. om du
tänker använda så kallad skruvdubb.

Obs! Om man nu har kammar mellan fönstrena. Har noterat att det finns vissa mattor som inte har det.

Jag har aldrig monterat skydd för detta och det har gått bra för mig.
Använder dock dubb av push through typ
Se till så att du inte har på tok för slak matta bara.

/Jörgen

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Har du originalmattan på så tror jag det är minimal risk.
Har du också kylkanaler i tunneln alldeles ovanför kuggfönstrena i mattan?

Om så är fallet så tänk på att kammarna mellan fönstrena tar i dom kanalerna före en eventuell dubb når tunnelplåten.
Montera ingen dubb på kammarna mellan fönstrena alltså. om du
tänker använda så kallad skruvdubb.

Obs! Om man nu har kammar mellan fönstrena. Har noterat att det finns vissa mattor som inte har det.

Jag har aldrig monterat skydd för detta och det har gått bra för mig.
Använder dock dubb av push through typ
Se till så att du inte har på tok för slak matta bara.

/Jörgen
Tack för svar.

Hmm..

Tja, vad har jag för matta?:hmmmm2:

396 cm lång, 38 cm bred, 25 mm höga "vanliga" kammar.

Lynx långbandare..-06

Tänkte väl sätta skruvdubb i kammarna.:hmmmm:

Såvida man inte förstör kyl elementen med dom..

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Nåt sånt här kan jag tänka mig att min matta ser ut.

(sitter på jobbet nu och kan inte kolla skotern hemma..)

Bilden är från Stenmarks maskin. 396/38/25 till bl a långlynxar.

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Jag kör skruvdubb, 200 st i min 345-matta. Det blir klart bättre grepp vid acc och broms, lite samma känsla som när man byter från sommardäck till vinterdäck. Dvs inget racer-grepp, men klart bättre.

Jag har nu kört ca 20 mil och tyvärr tycker jag att dubbarna har nötts ner lite väl mycket. De flesta är inte vassa längre. Däremot kan jag inte säga att jag märker någon skillnad i grepp för det. Köpte dem på Bengans, billigast möjliga, kanske de dyrare (dubbex t ex) håller bättre? De är i alla fall klart vassare när de är nya (fick några prover).

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Jag kör skruvdubb, 200 st i min 345-matta. Det blir klart bättre grepp vid acc och broms, lite samma känsla som när man byter från sommardäck till vinterdäck. Dvs inget racer-grepp, men klart bättre.

Jag har nu kört ca 20 mil och tyvärr tycker jag att dubbarna har nötts ner lite väl mycket. De flesta är inte vassa längre. Däremot kan jag inte säga att jag märker någon skillnad i grepp för det. Köpte dem på Bengans, billigast möjliga, kanske de dyrare (dubbex t ex) håller bättre? De är i alla fall klart vassare när de är nya (fick några prover).
Hej.

Kan du se i bandtunneln upp mot kylelementen om det är nött där av dubben?

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa

Inte för det har med skoter att göra då.. men jag satte i vanliga skruvar på däcken på min fiddy med rund skalle inte vass på nå vis. Och ja jag kunde köra på blankis med den otroligt nog. och det höll bra hela vintern tills det börja bli bart då försvann dom ganska fort. Men även en skruv som är helt rund skalle på river så det har inte så mycket med att dom ska vara vass. :p Ska prova att skruvdubba min matta för skojs skull :p

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Inte för det har med skoter att göra då.. men jag satte i vanliga skruvar på däcken på min fiddy med rund skalle inte vass på nå vis. Och ja jag kunde köra på blankis med den otroligt nog. och det höll bra hela vintern tills det börja bli bart då försvann dom ganska fort. Men även en skruv som är helt rund skalle på river så det har inte så mycket med att dom ska vara vass. :p Ska prova att skruvdubba min matta för skojs skull :p

Lite annat marktryck med en hoj så därför kanske det fungerar i ditt fall med rund skalle.

Rekomenderar det icke till en skotermatta.

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Lite annat marktryck med en hoj så därför kanske det fungerar i ditt fall med rund skalle.

Rekomenderar det icke till en skotermatta.
Jo iofs, men när jag ska prova blir det iaf plåtskruv. ska prova att dra i 1st bara först och se hur den håller sig och om den förstör kammen.