Dubbla förgasare på ET340 -83

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Hej!

hade ett projekt i somras med en et340 som jag förlängde till 345 då boggie och matta var trasig och jag hade en 345 matta liggandes med 18mm kammar.

Nu har jag en likadan matta med 25mm kamhöjd liggandes jag tänkte slänga på till sommaren och har börjat fundera lite.

Den kommer knappast orka dra runt den mattan i djupare snö som motorn är idag. (original)

de alternativ jag funderat på är dubbla förgasare och neddrevning, och undrar därför om någon monterat dubbla förgasare på denna motor och då vad för förgasare? jag har inte ens klart för mig vad det sitter för förgasare på nu... så vilka förgasare? och hur mycket kan jag förvänta mig i vinst på det?

Andra alternativet är att försöka få tag på en 440 snurra, EX eller SS lär väl passa ganska "bolt on"?

Tacksam för råd, tips och kunnande //Dennis
 

Grisen

Välkänd medlem
28 aug 2007
148
0
6
Dalarna
Hoj!

Det är ett jäkla pyssel att fixa detta själv. Framförallt att justera in förgasarna på en gammal sliten motor som inte har samma slitage på båda cyllarna.

Mitt förslag är att kör orginal och dreva ner 3-4 kugg istället, den kommer att toppa max 60-70 km/h men den kommer att orka. Men det bästa alternativet är att byta motor, personligen skulle jag byta till SRV;ns 540 motor. Den ger 60 hk orginal och med pipor så ger den lätt 70-80 hk.

Lycka till!
Grisen
 

Marcus-stind

Välkänd medlem
12 mar 2008
100
0
6
Hoj!

Det är ett jäkla pyssel att fixa detta själv. Framförallt att justera in förgasarna på en gammal sliten motor som inte har samma slitage på båda cyllarna.

Mitt förslag är att kör orginal och dreva ner 3-4 kugg istället, den kommer att toppa max 60-70 km/h men den kommer att orka. Men det bästa alternativet är att byta motor, personligen skulle jag byta till SRV;ns 540 motor. Den ger 60 hk orginal och med pipor så ger den lätt 70-80 hk.

Lycka till!
Grisen
70-80 HK enbart med pipor? Njaaaaaaaaa....


En EX440-motor låter bra, det är en kul motor som lär få sprutt på din ET :)
 

Grisen

Välkänd medlem
28 aug 2007
148
0
6
Dalarna
Humorn ligger i att du inte vet vad du snackar om :evil:

Men för att bevisa för de som inte har förstått vilken inneboende potential det finns i en gammal SRV så bjuder jag på en kurva från ett gammalt projekt! :rock:


 

Marcus-stind

Välkänd medlem
12 mar 2008
100
0
6
Humorn ligger i att du inte vet vad du snackar om :evil:

Men för att bevisa för de som inte har förstått vilken inneboende potential det finns i en gammal SRV så bjuder jag på en kurva från ett gammalt projekt! :rock:
Jag har haft en SRV, så nej.

Fin kurva, men är det ENBART_MED_PIPOR, eller andra moddar också?

Standard vill jag inte kalla SRV-motorn för någon speciellt, modifierad ids jag inte fördjupa mig i.
 

Grisen

Välkänd medlem
28 aug 2007
148
0
6
Dalarna
Jag har haft en SRV, så nej.

Fin kurva, men är det ENBART_MED_PIPOR, eller andra moddar också?

Standard vill jag inte kalla SRV-motorn för någon speciellt, modifierad ids jag inte fördjupa mig i.

Den där kurvan körde jag några år sedan, först var det PSI singelpipa och injusterade varitor och förgasare. då gav den 76 hk sedan la jag på en portning dock bara en singelpipa. Gav ett skönt ljud efter 7500 varv och levererade 86 hk.

Så min slutsats till grabben med ET;n var att enbart twinpipes, PSI, Bender eller Hauk (är en smaksak) skulle kunna ge 70-80 hk eftersom min gjorde det med singelpipa.

Alltså det fina i kråksången är att en srv får du från 4000 till säg max 12000 beroende på skick och så lägger du ner några tusen till på beggade pipor och du får jäkligt mycket power för små pengar.

Men visst kan man gå på 4:40 spåret men jag tror det blir mer pengar och sämre resultat. Men smaken är ju som tur är delad som baken. :bootyshake:
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
tack för tipsen hittills, kul att se att tråden inte "försvinner direkt"

Jag ser egentligen inga problem med dubbla förgasare då man servar cylindrar och byter kolvar och ringar samtidigt, borde inte bli några problem att sätta dubbla förgasare då, bara man har rätt storlek och bestyckning mm.

Motorbyte känns dyrare, och även mer jobb.
Dessutom tror jag inte att det behövs en så stor effektökning.
vid motorbyte hade jag funderat först på 440 motorn, då ex440n är väl i stort sett samma chassi, och sen på 480 motorn, 540 motorn verkar finnas fler av, men samtidigt så handlar det om fler tusenlappar än jag känner mig beredd att lägga ut, blir några tusenlappar lagda på ett annat mindre skoterprojekt också, och även några tusenlappar på barnsaker som det ser ut just nu.

Just nu är i alla fall allt idéer, och inget är säkert.

//Dennis