dumma nybörjar frågor angående arctic cat 550 ext

moparboy440

Medlem
21 aug 2008
10
0
1
har just köpt min första skoter, en 550 ext special (tror den heter så i.a.f) från -92 å undrar över lite saker:
1. går den att köra på 95 oktanig bensin eller ska man ha 98?
2.va ska man köra med för olja,står "use arctic cat 50:1 injection oil only " på oljebehållaren. kan man inte köra me t.e.x motul snowpower?
3. var sitter kylaren på den :eek: ?
4.har stått över sommaren, vad ska man göra för service på den inför vintern,har hört att man ska byta bränslepumpsfiltret?
5.finns de nån slags handbok/verkstadshandbok till den,eller ev. sprängskisser?
6.var kan man få tag på delar?

bildfrågor: 1.
A.vad är det för slang som e inringat med rött?
B.är behållaren som e inringat med blått en del av oljeblandaren?

förstoring på slangen :

2.översikt av skotern, e de en 550 ext special ?

e tacksam för all hjälp å hoppas att nån tar sig tid att svara på några dumma frågor M.V.H jacob.
P.S har skruvat lite cross för så e inte helt blåst,bara nästan :D

Last edited:

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
1. Ja, den går att köra på 95 oktan
3. Kylaren sitter i bandtunneln. Om det sitter två klylare så sitter en längst bak och en längst fram
5. Handbok kan du få tag på genom återförsäljare elr så kan du kolla på blocket. Sprängskisser hittare du här: http://www.babbittsonline.com/pages/parts/viewbybrand/default.aspx
6. Delar hittar du på skoterskrotar eller hos Bengans Motor då dom har nästan allt till arctic.

Hoppas du blir nöjd med skotern i vinter :)

ilves

Välkänd medlem
7 nov 2006
764
0
16
2.det går att köra på oljan du nämner utan problem.
4.smörj alla nipplar i boggien.rengöra förgasarna,kolla så att det mesta sitter som det ska
kanske byta tändstiften oxå.
A.behållaren du ringat in är expansionskärlet för kylvätskan där du fyller upp med glykol till markeringen.
B.slangen är kopplad till expansionskärlet och det sitter ett litet filter på den,om det behövs bytas vet jag ej,hör med en arctic cat åf så hjälper dom dig säkert.
JA det är en EXT SPECIAL.

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Nån har däremot flyttat ner mätarna från styret och satt dit något man nästan kan kalla ruta. Bort med den, fort! Så ser skotern mycket bättre ut. Riv även bort originalstyret och sätt dit något snyggare.

Är ganska inne på den här skotermodellen, så det är bara att fråga.

moparboy440

Medlem
21 aug 2008
10
0
1
Nån har däremot flyttat ner mätarna från styret och satt dit något man nästan kan kalla ruta. Bort med den, fort! Så ser skotern mycket bättre ut. Riv även bort originalstyret och sätt dit något snyggare.

Är ganska inne på den här skotermodellen, så det är bara att fråga.
jaså mätarna satt på styret original :eek:,va ska man byta till för styre då?
å blir man klassad som mes om man kör med vindruta :eek: ?

okksson

Välkänd medlem
29 mar 2008
652
0
16
malå
nee men gör en snyggare ruta, ta bort "skallen". (som rutan sitter på, där lyset är) och sätt lyset nån annan stans. mkt snyggare

NiklasNico

Aktiv medlem
21 dec 2008
58
0
1
Strömsund
Undrar om det är någon som vet vad det kan vara för fel när mitt lyse på min ext bara lyser på högt var tex då jag kör fort? MVH/Niklas

Skulle vara tacksam om någon kan hjälpa mig med det!