Dumpventil mcx apex

J

Jona$

Startade precis upp Apexen efter att monterat det nya mcx290 kittet, men förvånandes över att dumpventilen inte gav ifrån sig nåt ljud trots höga varvningar. dock var det bara motorns egna massa då primären var bortplockad.

Men har sett så många klipp där maskinen pyser så lätt sen märkte jag av att den kunde dö vid pumpgas. Ska dra allt snyggt nu å ut och testa dom nyvunna hästarna.
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Du ska inte höra något pys när du tomvarvar. Turbon hinner inte bygga nog med tryck för att det ska bli ett riktigt pys. Utan ta och skruva ihop den nu och he dig ut för en repa så ska du få se att det säkert fungerar!
 
J

Jona$

Var som jag misstänkte då, är bara underbart över att lyckats gjort monteringen själv. Sedan kopplades yamheater samt sledstart in på en gång.

Ska justera upp bränslet i datorn med för att få bort att den klipper vid pumpgas.
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Du ska nog inte justera upp det. Utan ner, fast i yammas egna system. Jag körde med min nytro på -18 i co. Och det blev en grym skillnad! Har ställt in flera tapex med på samma och dom brukar må bra av det. Kör du med rear mount så behövs det verkligen! Mid mount brukar vara mindre känslig men känns bättre av det!
 

Rizzzo

Välkänd medlem
29 nov 2009
252
1
16
Fint då man får installera alla saker själv, då vet man att det är gjort ordentligt. Du kommer bli grymt nöjd med skotern. Jag har haft isär allt för att dubbel kolla så allt sitter korrekt då jag bytte donuts och Y rör.
 
Last edited:

Rizzzo

Välkänd medlem
29 nov 2009
252
1
16
Var som jag misstänkte då, är bara underbart över att lyckats gjort monteringen själv. Sedan kopplades yamheater samt sledstart in på en gång.

Ska justera upp bränslet i datorn med för att få bort att den klipper vid pumpgas.
Har jag förstått megatune rätt? När man laddar mappar så går man via settings fuel/boost. Om man ska justera realtime så går man in via tuning?
 

Wikstrom

Välkänd medlem
24 aug 2010
452
2
16
Boden
båda går att mappa realtime så går du på tuning och ve1, men alt att du går in via fuel/boost väljer ve1 där också då får du upp tabellen istället för 3d grafen, har du en lambda inkopplad så ändrar du seuccesivt i 3d grafen och trycker alt+b med jämna mellanrum, annars så skriver du ner värdena i tabellen lite åt gången tills du uppnår det du önskar glöm inte trycka alt+b här heller
 
J

Jona$

jo jag kör med rearmount, har inte lamda inkopplad dock vatten och laddtryck. Törs man köra på säg -15 på alla? har inte sådan jättelust att riva upp stiften å kika då och då.
 

Rizzzo

Välkänd medlem
29 nov 2009
252
1
16
Hur har du drevat? Fått tag på något variator kit, eller kommer du köra på mcx? Har mailat Erik.M angående MCX 290hk mappen. Vill dubbel kolla så att förra ägaren inte har fiffalt med dom. Jag skulle vilja ha en custom boost map som drar ner på laddtrycket innan varvstoppen. jag kör med mcx display.
 
J

Jona$

Den är nere på en kugg, labbat ihop ett supertip-kit ifrån ntc samt har vikterna ifrån mcx. Men är bredbandslambda nödvändigt eller kan man bara köpa en smal 2trådig tex.
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Du ska ha en bredband, och det ska inte vara några problem att åka med -18. Den inställningen är ju bara typ upp till inslagsvarv.
 
J

Jona$

Hm får skaffa en bredbandare senare isf, det har kostat nog redan och nu i juletider behövs pengarna annanstans.

Skotertoken, har du papper eller så att visa källan för att co-inställningarna enbart påverkar till tillslagsvarv. Isf fall kommer det inte drabba skotern nämnvärt.
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Jag och MÅNGA andra över hela jorden har gjort samma sak med goda resultat. Har även kört med a/f mätare på min och andras maskiner utan att dom går snålt. Snarare tvärt om.
 
J

Jona$

Till både skotertoken och rizzo, la en order på en sådan idag från usa.
http://www.aemelectronics.com/wideband-air-fuel-systems-15/digital-wideband-air-fuel-gauge-25/

Kan förstå meningen med att dra ner på soppan då den verkar dränka sig, undrar bara varför dom nämner i usa om att öka och inte minska på bränslet. Fast kanske är mer generellt att öka med org motor.

Jo den guiden har jag med läst och ska ställa efter. Tänkte mer om det fanns nån konkreta bevis på att co kopplar på lägre som ett lågfartsmunstycke. Isf om man ska ställa högra krävs någon dator av slag typ som den mcxpress säljer?
 

Rizzzo

Välkänd medlem
29 nov 2009
252
1
16
Nu har jag ställt in CO. Min stod det -15 ändrade till -18. Får se om det blir någon skilland. Dom har glömt i manualen skriva att man trycker endast select för att gå vidare till C:02 efter man ställt in värdet och tryckt select och reset samtidigt.