E-tec 800 motor

Viggeby

Medlem
8 dec 2015
15
0
1
Hallå, är sugen på att prova på en summit med xm chassit denna säsong, alltså en från 2013 eller nyare.

Men tänkte bara kolla om nån har koll på skidoos 800 motorer? Är det något att ha?

När bör kolvarna bytas och motorn gås igenom? förutom typ kedjehusolja som jag vet ska bytas med jämna mellanrum.

Vill alltså veta så mycket som möjligt om denna maskin innan jag slår till. Så nu hoppas jag alla Brp erfarna kan hjälpa mig.
Tack på förhand!
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Skulle vilja påstå att det just nu är den driftsäkraste snurran på marknaden. Vågar inte säga vad för miltal som rekommenderas på kolvar och översyn av vev. Men efter 5-600 skulle jag gissa.
Går billigt i snitt om man lyckas klämma in nån transportsträcka mellan lössnölekarna. Annars ganska jämlikt med konkurenterna.
Ett variatorkit kan du direkt montera då den är ganska så timid original.
 

Viggeby

Medlem
8 dec 2015
15
0
1
Tack för snabbt svar, har du någon koll vad prislappen hamnar på om man lämnar in för kolvbyte?
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
12-13 där var det garanti på kolvbyte vid 500mils service. Kika upp om det är gjort.
Annars är det inga problem att köra 1000mil på en 800 etec om du ser till att den inte tar tjuvluft eller kör med kass olja och varmkör rejält varje gång.

Vid 1000 mil byter man stiften, då passar man även på att ta ett kompprov, plockar ur reedsen gör rent dom och kikar kjolarna på insugssidan.

Som Ika säger, tämligen tam utan ett variatorkit.