E85

Forest_fox

Medlem
2 mar 2008
16
0
1
Sollefteå
Hej

Ha lite funderingar på hur de är å tanka E85 i skotern går de å köra på el bli de för lite smörjning i motorn el ? Och blir dom svårstartad ?
 

xp600

Välkänd medlem
28 feb 2010
434
1
16
Öjebyn
Enligt min lärare som blandar sig inte oljan och E85 spec bra, men vad vet ja.. kommer dra mer bensin också om du kör med E85
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Du måste ha en tvåtaktsolja som blandar bra med E85 eftersom inte alla tvåtaktsoljor gör det. Men det finns tvåtaktsoljor som blandar bra med E85, sök på båtforum där hittar du säkert vilka dom är.

Sedan måste du bestycka upp den så den får ca 30% mer soppa.

Om du har primer sätter du in en liten extra bensintank med vanlig bensin och kopplar primern till den, då kan du starta på bensin precis som på gamla fotogentraktorer :)
 

fredrick

Välkänd medlem
12 okt 2005
474
0
16
Avesta
Glöm det dära, jag har det i racebilen men det blir bara ett jäkla krångel när det är kallt ute och du spar inga pengar på det heller... bara en massa strul. Endast som en alternativ till racesoppa vid överladdning osv.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.118
944
113
Stora Blåsjön
Enligt min lärare som blandar sig inte oljan och E85 spec bra, men vad vet ja.. kommer dra mer bensin också om du kör med E85
Förstår inte riktigt hur den kan dra mer bensin när man tankar E85... då E85 innehåller 15% bensin så lär maskinen inte behöva mer än innan.
Men däremot kommer skotern dra ca 30% mer med E85 än när man tankade ren bensin. Så man måste bestycka upp förgasarna eller vad man har för soppasystem.
Skulle inte säga att det är värt besväret på en skoter, dels mycket kallstarter, och sen det faktum att skotern kommer att dra ca 30% mer så kommer man kortare sträcka på en tank. Det man skulle spara i pengar på bränsle äts nog upp på den dyrare olja man måste köra med.
Och eftersom det inte finns något miljöproblem så har man ingen vinning där heller :)
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Förstår inte riktigt hur den kan dra mer bensin när man tankar E85... då E85 innehåller 15% bensin så lär maskinen inte behöva mer än innan.
Men märk ord bara gör det ;) Den kommer behöva 30% mer E85 än bensin så den behöver bestyckas upp 30%.