ECU RMK 600-10

petrus_j

Välkänd medlem
14 feb 2005
178
0
16
ställdalen
Hej,
Jag har bränt ECU:n i min RMK 600-10. Min fråga är om man kan köpa en begagnad ECU från tex RMK 800 och programmera om den till min maskin?
Köper jag en ny så måste jag ju programmera om den då den är "tom" från början eller hur?
Böt voltregulator förra året till en pirat och det är väl den som gått sönder och tagit ECU:n med sig på samma gång. Blir en ny original regulator isatt när jag byter ECU:n.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Och det är inte enklare att reparera än att byta? Om en ECU havererar pga överspänning så brukar det oftast vara ganska enkla saker - skyddsdioder, spänningsregulatorer, kanske någon elektrolytkondensator, kanske drivkrets för något utgångssteg. Om den inte är alltför otrevligt ingjuten eller t ex uppbyggd med hybridkretsar så är det något som varenda gammal tv-reparatör eller motsvarande bör kunna fixa.
 

petrus_j

Välkänd medlem
14 feb 2005
178
0
16
ställdalen
ECU:n är helt ingjuten så det är nog tyvärr inget alternativ. Vore ju toppen om det gick att laga och det går säkert, men har inte hört/läst om att nån gjort det.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.003
113
Stora Blåsjön
Det är samma ecu i alla cfi4, så alla ecu från 600/700/800or med 4st spridare passar.
Så det är bara att köpa valfri och få den programmerad av din snälla ÅF.
Om du inte tänkt programmera om den så var väldigt noga med att det är helst från samma årsmodell (är det inte samma årsmodell så måste man ta reda på om spridarna är samma) och att spridarmärkningen är samma som på den du har, tex gul eller blå spridare.
 

petrus_j

Välkänd medlem
14 feb 2005
178
0
16
ställdalen
Det är samma ecu i alla cfi4, så alla ecu från 600/700/800or med 4st spridare passar.
Så det är bara att köpa valfri och få den programmerad av din snälla ÅF.
Om du inte tänkt programmera om den så var väldigt noga med att det är helst från samma årsmodell (är det inte samma årsmodell så måste man ta reda på om spridarna är samma) och att spridarmärkningen är samma som på den du har, tex gul eller blå spridare.
Ok, tack för svar. Tror det lutar åt att försöka hitta en begagnad i första hand eller en ny från USA...min ÅF ville ha 9000 för en ny...sen är frågan om dom vill hjälpa mig med programmeringen när man inte köpt boxen hos dom...
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
ECU:n är helt ingjuten så det är nog tyvärr inget alternativ. Vore ju toppen om det gick att laga och det går säkert, men har inte hört/läst om att nån gjort det.
Det går att laga även ingjuten elektronik, även om det kan tära på tålamodet att få bort gjutmassan och oftast är alldeles för tidskrävande för att någon ska vilja göra det på betald arbetstid. Dessutom finns det alltid risk att man misslyckas med reparationen för att man har råkat förstöra något ömtåligt i samband med att man hackade sig in till felstället.
De flesta elektronikgjutmassor mjuknar kanske 5-10 mm in efter att ha legat i kokande vatten en halvtimme. Då kan man pilla bort det som har mjuknat, sedan koka en halvtimme till, pilla bort lite till osv osv.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Exakt vilken maskin är det?155"?tror det skiljer på maskinerna om dom har cfi2 eller cfi4, har skrotat en 2009 rmk 600 shift 155"& där är det cfi2(dvs 2 sprutare, inte 4)...har box kvar från den som ev är till salu...(vet att en kort dragon 600 cfi-09 har cfi4...)
 

petrus_j

Välkänd medlem
14 feb 2005
178
0
16
ställdalen
Exakt vilken maskin är det?155"?tror det skiljer på maskinerna om dom har cfi2 eller cfi4, har skrotat en 2009 rmk 600 shift 155"& där är det cfi2(dvs 2 sprutare, inte 4)...har box kvar från den som ev är till salu...(vet att en kort dragon 600 cfi-09 har cfi4...)
Det är en 144" så cfi4...
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Om det krisar sig så har jag en ecu från en rmk 600 -11 144'' med krokigt chassi.
Jag kan ta reda på om det är en blå/gul eller vad det är för något om du vill?