Ecxel-v 540

Kim_King

Medlem
28 sept 2007
32
0
1
Örnsköldsvik
Hej!

har en Yamaha ecxel-v 540..
Problemet med den är att ibland så startar den och går bra och i bland så är den helt stendöd och tänder bara till ibland.
När den har gått i gång och man kört en stund så stannar den som bara och då är den omöjlig att få igång den. sen om väntar ett elle två dygn så startar den som den ska igen.

Nån som vet vad de kan vara ??
Sitter de brytare på dom?

Jag får för mig att de skulle kunna vara nått elfel iaf, förgasaren är ny rengjord.

Mycket tacksam för svar !
 

everest 500

Välkänd medlem
9 nov 2005
104
0
6
Norsjö
nej sitter inga brytare på den, av mina erfarenheter kan jag bara tänka mig 2 saker, antingen CDI boxen som börjar vara dålig, eller så statorlindningen som är lite halvkortis då o då, du kan testa ta in cdi boxen o låta den ligga inne i några dagar o sen ut o test köra, o se hur länge den går då,det är ifall det kommmit in fukt i den så den behöver torka upp,


stator spolen kan man mäta upp om man får i dom rätta mätvärdena och vilka kablar man ska mäta i, ring yamaha center om du ska prova det dom har rephadböckerna där allt sånt står,
 

Kim_King

Medlem
28 sept 2007
32
0
1
Örnsköldsvik
Okej.. Har köpt en cdi box begagnad nu på blocket och han ska skicka den imorgon så de är ju bara att vänta och se.. För när man försöker starta den efter man kört den lite så startar den några sekunder och sen är de som en strömbrytare när den stängs av och så fortsätter det några gånger tills den är stendöd och väntar man då en timme så är de likadant igen, och skulle man få igång den så den går på tomgången så dör den likadant när man gasar på.. Och är de nu inte cdi´n som spökar så får man väl mäta upp statorn. vet du vad som är mest vanligt att gå sönder på gamm skotrar? är de cdi´n eller statorn?
 

everest 500

Välkänd medlem
9 nov 2005
104
0
6
Norsjö
för mig har det iaf varit vanligare att cdi boxar har pajjat, kan ju vara slumpen också vad vet jag:) är ju bara prova, blir det ingen skillnad är det ju bara sälja den nya cdiboxen igen, brukar inte vara svårt få igen pengarna på såna saker på blocket :)
 

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Det är ganska ovanligt att det är CDI:n som är problemet när man har tändningsfel på dom där. Man skulle nästan kunna säga att det aldrig är det som är felet.
Om det är tändningen som felar som skulle jag gissa på chargespolen (statorn).