Edge 600 - 01 går i ca 30 sek!

Urbanbarkboat

Medlem
7 feb 2011
14
0
1
Hej!

Jag har en Edge 600 - 01 som har gått kanon hela vintern tills den en dag inte startade. Jag ställde den i varmgarage en vecka och provade starta den igen. Den startade på första draget men dog efter 30 sekunder - tändstiften var dyngsura i bensin. Har kollat flotörerna efter möjliga hål eller skador, likaså stiftet under. De var hela. Tändstiften är nya och har fin gnista så jag tvivlar på att tändningen är fel.
Någon som har en aning om vad felet kan vara?

Lukas

Välkänd medlem
21 feb 2010
454
0
16
Boden
Testa blås ur förgasarna med tryckluft, kanske är nå skit i nån av dom? =)

Går den att starta nu ens?

Senast redigerad av en moderator:

Urbanbarkboat

Medlem
7 feb 2011
14
0
1
Jag har gjort ren förgasarna så bra jag kan, dock inte med tryckluft! Den går att starta men går som sagt inte alls särskilt länge! :)

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
1: Kolla gnistan innan du startar den, notera färg och styrka.

2: Starta den och låt den gå till den stannar, notera färg och styrka på gnistan.

3: skiljer det sig: troligtvis tändrelaterat.

Skiljer det sig inte är det troligtvis mekaniskt(kolvar, komp osv..) eller bränslerelaterat (reeds, förgasare, soppapump).

Urbanbarkboat

Medlem
7 feb 2011
14
0
1
Gnista har den men jag har inte kollat före och efter, ska jag göra! Jag hade också en tanke på att det kunde vara reedsen, ska kolla upp det! Tackar :)

Polaris mannen

Välkänd medlem
5 jun 2006
980
1
16
skogskoja
Testa ta lös pluggarna längst ner på motorn och se om det kommer soppa..Kommer det soppa(motorn borde var ipricip fylld efter en sommar, då startar den inte lätt. hehe) kan det vara skräp bakom flottörnålsätet eller oringen som är trasig till sätet. Låter inte riktigt som det felet men kan vara ett alternativ.
Kanske chocken som hakar alt gasvajern som är feljusterad om den inte startade efter de 30sek den gick.

Tom Engman

Välkänd medlem
12 apr 2007
163
0
16
Umeå
Låter i mina öron som att membranet i soppapumpen är kasst, då rinner bensin lätt in i vevhuset men lite eller inget kommer till gasarna.